پیش‌نمایش
بخوانید
Murasaki Baby | کابوسی از جنس هنر
0

Murasaki Baby | کابوسی از جنس هنر

نوشته محمد کریمی۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸

بدنش از ترس یخ کرده و دهانش خشک شده بود. شگفت زده به اطراف نگاه می‌کرد. فکر می‌کند این هم رویا است، رویایی که با آغوش گرم مادر پایان می‌بخشد. اما این بار فرق می‌کرد. کاملا شفاف به نظر می‌رسید. در حالی که برای جلوگیری از لرزش دستانش، آنان را به یکدگیر می‌مالید، مادرش را زیر لب صدا کرد. می‌خواست فریاد بزند، گریه کند یا بدود اما وحشت تمام وجودش را فرا گرفته و رخنه کرد. در دنیایی قدم گذاشته بود که ترس از دیوارهای آن لبریز می‌شد. دنیایی از رویاها، رویاهای ترسناک کودکی .

Murasaki Baby در گیمزکام امسال، به طور انحصاری برای کنسول دستی ویتا تایید شد. بازی که در سبک پلتفرمر می باشد توسط استدیوی ایتالیایی Ovosonico در دست ساخت است. Ovosonico در سال 2012 و توسط Massimo Guarini تاسیس شد. وی در گذشته، عضوی از Grasshopper Manufacture محسوب می شد و کارگردانی عناوین Shadows of the Damned و Naruto – Rise of a Ninja را نیز برعهده داشته است. هدف استدیوی Ovosonico، خلق IP هایی است که آمیخته با هنر باشند. یکی از اعضای این استدیو در رابطه ی هنر در بازی های رایانه ای گفته است : “عنصر هنر در بازی های رایانه ای ریسک محسوب می شود. اگر شما خواهان ریسک نیستید پس چگونه می خواهید چیزی زیبا را خلق کنید که تاکنون دیده نشده است ؟ شما باید ریسک کنید. ”

رویای های ترسانک دوران کودکی را می توان الهام گرفته از درک ما از دنیای اطرافمان دانست. رویایی که می تواند شروع کننده ی ترسی واهی در ذهن کودکان گردد. MB نیز برای داستان خود این معقوله را مورد هدف قرار داده است. در بازی نقش دختر بچه ای را ایفا خواهید کرد که از خواب بیدار شده و خود را در دنیایی عجیب غریب که مملو از توهمات و ترس های کودکانه است؛ می یابد. او که در دست خود بادکنکی با نقش قلب دارد، احساس می کند که گمشده و آسیب پذیر شده است و تصمیم می گیرد به جستجوی مادر خود بپردازد. بازیکن در طول بازی، باید دخترک را از سفر کابوس بار خود نجات داده و به مادرش برساند. داستان بازی تعامل عجیبی است که سعی در تقویت پیوند با کودکان دارد به گونه ای که بازیکنان تجربه ای منحصر به فرد را همانند زندگی واقعی برای خود رقم می زنند. Massimo Guarini در این رابطه گفته است : “مفهوم پشت بازی، مقابله با عناوین احساسی است و در مورد ایجاد یک رابطه با شخصیت اصلی بازی می باشد.”

 

Ovosonico با Murasaki Baby قصد ساخت عنوانی را دارد که جنبه های دیگری از جهان بشریت را به نمایش بگذارد. به عبارتی ساده تر بازی، شما شاهد گیم پلی چندین ساعته از بازی نیستید بلکه باید انتظار تاثیر پذیری قدرتمند عاطفی را از بازی داشته باشید. Guarini در این رابطه گفته است : ” من می خواستم عنوانی را خلق کنم تا به جای داشتن 40 ساعت گیم پلی بدون احساس، یک تاثیر قوی عاطفی داشته باشد. بنابراین من تلاش کردم تا چیزهایی را در ارتباط انسان ها به جای زامبی ها یا کشتن در بازی ها، قرار دهم. من نمی خواهم شبیه دیوید کیج باشم. ساخت چنین عناوینی تنها میل باطنی من است. به عنوان یک گیمر، بازی را پیدا نمی کنم که بتواند نظر من را به خود بسیار جلب کند و این بسیار خودخواهانه است. اما اکنون من چیزی می سازم که خواهان بازی کردنش باشم.”

بازی به طور کامل از صفحه نمایش لمسی ویتا پشتیبانی خواهد کرد. همان طور که در متن اشاره شد، در بازی کنترل دختر بچه ای را دارید که باید او برای رسیدن به مادر خود هدایت کنید. اما در این راه چه چیزهایی انتظارتان را می کشد ؟ در طول بازی شاهد دشمنان، دام ها و پازل هایی خواهید بود که برای شما چالش هایی ایجاد خواهند کرد و شما باید از سد آنان عبور کنید. اما نکته ای که بازی را متمایز از دیگر عناوین می کند وجود برخی المان ها در گیم پلی بازی است. به عنوان نمونه، هنگامی که شما کنترل کودک را برعهده گرفته اید، احساسات او بسته به وضعیتی که در آن قرار می گیرد – مانند : ترس – تغییر می کند و این احساسات در روند گیم پلی بازی تاثیر گذار خواهد بود. برای مثال ممکن است دختر بچه در وضعیتی قرار گیرد که دیگر قادر به حرکت کردن نباشد. البته سازندگان برای غلبه بر این ویژگی نیز دست بازیکنان را باز گذاشته اند. هنگامی که کودک وضعیتی نابسامان دارد، شما می توانید با ضربه زدن به صفحه ی لمسی پشتی ویتا یا صفحه ی بازی، محیطی شاد تر را برای دختر بچه فراهم کنید تا او از این وضعیت خارج شده و به حالت عادی برگردد. به عنوان نمونه : در صحنه ای از بازی شاهد هستیم که محیط بازی از حالت آرام به حالت رعد و برقی در می آید و شما در این لحظه باید شرایطی را برای وی فراهم کنید که شاد شود. البته همیشه این قدر ساده نخواهد بود ! گاهی اوقات وضعیت دختر با پازل های بازی تلفیق شده و شما برای کمک به دختر بچه، مجبورید تا پازل را حل کنید. از دیگر کاربرد های صفحه ی لمسی ویتا، می توان به نحوه ی حرکت کودک و روشن کردن مسیر حرکت وی اشاره کرد. به عنوان نمونه می توانید با تعداد و مدت زمان ضربه ای که به پشت صفحه ی ویتا می زنید، سرعت کودک را کنترل کنید. اما چیزی که برای دخترک خیلی مهم خواهد بود، بادکنک قلبی وی است. تا زمانی که دختر بادکنک را دارد، بازی ادامه خواهد داشت اما هنگامی که بادکنک نابود شود دخترک نیز در رویای خود غرق شده و دیگر راه بازگشتی را نخواهد یافت. البته برخی مواقع که کودک توسط دشمنان آسیب می بیند، بادکنک از دست دختر در می رود که شما با کمک صفحه ی لمسی ویتا و انگشت خود، می توانید آن را به وی بازگردانید.

در Murasaki Baby شاهد دنیایی فانتزی هستیم که با رنگ بندی های تاریک خود، قصد دارد تا بازیباز را در خود غرق کند و یکی از راه های ارتباطی بازیکن با شخصیت اصلی را به وجود آورد. Guarini در ارتباط طراحی بازی گفته است : ” بازی دارای سناریوی قابل توجه و اتمسفری منحصر به فرد است. Murasaki Baby به طور کامل، توسط دست و بر روی کاغذ طراحی شده است.”

چه چیزی تکمیل کننده‌ی، طراحی هنری، اتمسفر منحصربه‌فرد و رنگ‌بندی تاریک بازی خواهد بود ؟ موسیقی . موسیقی بازی توسط Gianni Ricciardi ساخته خواهد شد. او بیش از 12 سال تجربه ی ساخت موسیقی در صنعت گیم را دارا می باشد. علاوه بر فعالیت در عرصه ی گیم، وی در ساخت موسیقی برای تئاتر ها، اجراهای زنده، تبلیغات و … نیز فعالیت دارد. شاید معروف ترین عناوین که وی بر روی آن ها کار کرده است را بتوان : Rayman، Tom Clancy و Moto GP نام برد.

همیشه در هیاهوی بازار صنعت بازی، عناوینی هستند که با ادعای کمی عرضه می‌شوند اما موفقیت‌های بزرگی را به‌دست می‌آورند. Murasaki Baby عنوانی است با پتانسیل بالا، اما چیزی که مهم است، نحوه‌ی استفاده سازندگان از این پتانسیل می‌باشد. شایان ذکر است که بازی در سال 2014 و توسط سونی، برای PS Vita منتشر می‌شود.

نظرت چیه؟
باریکلا!
90%
خوب بود!
0%
بد نیست!
0%
که چی؟
0%
اشتباه!
10%
درباره نویسنده
محمد کریمی
Love the Prophet, because he loves the sinner. Love the sinner, because he is you. Without the sinner, what need is there for a redeemer ? Without sin, what grace has forgiveness ? Lady Comstock - Bioshock Infinite

شما باید ورود نظر بگذارید