نقد و بررسی
بخوانید
Battlefield 4 | صدای جنگ در سکوت صلح
0
نقد و بررسی

Battlefield 4 | صدای جنگ در سکوت صلح

نوشته ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
نفسم دیگر بالا نمی‌آمد، چند لحظه قبل با هزار بدبختی از دست یکی از تانک‌های دشمن فرار کردم و بالاخره توانستم خودم را به این خاک‌ریز برسانم. در حالی که صدای نفس نفس زدن‌هایم گوشهایم را پر کرده بود آرام در پشت خاک‌ریز کمین کردم. همچنان در حال نفس نفس زدن بودم که ناگهان چشمم به آن سوی خرابه‌ها افتاد، یکی از هلیکوپترهای دشمن در آن طرف در حال نابود کردن دوستانم بود و ظاهرا همه در آن نقطه گیر افتاده بودند و هیچ کس نمیتوانست کاری بکند. در همین حین بود که ناگهان صدایی از درونم به من گفت “بلند شو سرباز، الان وقت نشستن و استراحت کردن نیست”، من هم سریعا به ندای درون خود پاسخ داده و سعی کردم که از جای خود بلند شوم، هنوز زانوهایم کامل صاف نشده بودند که با شنیدن صدای زوزه‌ی گلوله یک تک تیرانداز که از بقل گوشم رد شد با سرعت تمام به جایگاه قبلیم برروی زمین بازگشتم و در اینجا بود که فهمیدم باید در مورد نداهای درونم تجدید نظر کنم! به هر زحمتی که بود سعی کردم خودم را به زیر پلی که نزدیک خاک‌ریز بود برسانم و در همین حین ناگهان متوجه جایگاه دقیق آن تک تیرانداز شدم که دقیقا در موقعیت 11 نسبت به من در بالای یک برج کمین کرده بود و ظاهرا متوجه حرکت من شده بود و در حال zero کردن دوربین اسلحه خود برروی من بود. بعد از رسیدن به زیر پل تنها چند ثانیه نفس گرفتم سپس مسلسل خود را برروی حالت اتوماتیک گذاشته مثل برق از زیر پل بیرون آمدم و تا آخرین گلوله خشاب را به سمت موقعیت تک تیرانداز شلیک کردم. این کار من باعث شد که او سریعا از لبه برج فاصله بگیرد و در همین حین من هم از فرصت استفاده کرده و با سرعت تمام از آن ناحیه دور شدم و به سمت هم گروهی‌هایم در آن سوی خرابه ها رفتم. وقتی به آنجا رسیدم ناگهان یکی از تانک های خودی را دیدم که معلوم بود راننده‌اش به تازگی آن را ترک کرده است، هنوز دود و آتش از قسمت پشتی تانک بیرون میزد ولی خوشبختانه تانک سالم بود و هنوز منفجر نشده بود. با شنیدن صدای پره‌های هلیکوپتر دشمن سریعا سوار تانک شدم و وقتی به جلو نگاه کردم متوجه شدم هلیکوپتر اندکی پایین آمده و تقریبا صد متر جلوتر و دقیقا در رنج هدف‌گیری لوله تانک قرار دارد و با سرعت تمام در حال پیشروی به سمت من است. در همین حال با دست پاچه‌گی هرچه قانون از مبحث حرکت پرتابی از فیزیک را که به یاد می‌آوردم را به کار برده و زاویه‌ی لوله تانک را تنظیم کردم، سپس چشمانم را بستم و شلیک کردم، هنوز چشمانم را کامل باز نکرده بودم که صدای پودر شدن هلیکوپتر بین زمین و هوا را شنیدم و طولی نکشید که پیغام Well Done Buddy از یکی از هم گروه‌هایم در سمت چپ تصویر ظاهر شد و من را در دریایی از غرور و سرمستی فرو برد. همینطور که در دریای خودپرستی خود غرق بودم و در حال دادن انواع مدال‌های افتخار و شجاعت به خودم بودم ناگهان به لطف تلاش‌ها و فداکاری‌های یکی از مهندسان دشمن در کسری از ثانیه از حالت جامد به حالت گاز تبدیل شدم! و فرآیند شگفت انگیز تبدیل شدن خودم و تانک موردنظر به گاز دی اکسید کربن و انواع گازهای سمی دیگر را در دوربین Killcam با وضوحی بسیار بالا مشاهده کردم. بله اینگونه بود که بعد از تلاش‌های فراوان سرانجام به دیار Respawn پیوستم. به Battlefield خوش آمدید! جایی که فاصله بین پیروزی و شکست، کشتن و کشته شدن، و غرور و گازهای سمی تنها به اندازه‌ی یک پلک زدن است!
اولین عنوان از سری Battlefield ساخته‌ی استودیوی سوئدی Digital Illusions CE (یا به اختصار DICE که مدت هاست این استودیو توسط کمپانی EA به طور کامل خریداری شده است) در سال 2002 با نام Battlefield 1942 پا به عرصه ظهور گذاشت. از همان ابتدای کار تمرکز و توجه اصلی DICE در این سری برروی بخش مالتی پلیر آنلاین بوده است و این موضوع تا به امروز نیز با عرضه‌ی جدیدترین نسخه‌ی این سری یعنی Battlefield 4 کاملا صادق بوده است.Battlefield 4 همچنان به ذات یک عنوان مالتی پلیر با شکوه است که تلاش کرده است با برطرف کردن نقایص گذشته و اضافه کردن کلکسیونی از ویژگی های جدید بار دیگر شما را در وسعت میدان‌های نبرد خود درگیر و مبهوت کند.
وقتی برای اولین بار وارد مپ‌های 64 نفره شوید وسعت و شلوغی مپ‌ها به همراه سروصدای گلوله‌ها و انفجارها و انواع وسایل نقلیه نظامی به راحتی شما را در خود فرو میبرد و فقط کافی است اندکی از پایگاه نیروهای خود فاصله بگیرید تا دیگر کاملا قانع شوید که وارد یک میدان جنگ تمام عیار شده‌اید که مطمئنا هیچ کس درآنجا با شما شوخی ندارد. لحظه‌ای سهل انگاری به راحتی باعث مرگ شما میشود و به لطف بهبود طراحی مپ‌ها در این نسخه از بازی نسبت به BF3 این موضوع بسیار پررنگ‌تر از قبل شده است و برای جان سالم بردن از درگیری‌ها نیاز به دقت و توجه مداوم به تمام زوایای اطراف و همچنین شناخت کامل گوشه به گوشه‌ی مپ‌ها بیش از پیش احساس میشود.
طراحی مپ‌ها در BF4 در یک کلام عالی و کم نقص انجام شده است و اگر ویژگی تخریب پذیری فوق العاده بازی و همچنین انواع تغییرات آب و هوایی و پدیده‌هایی همچون سیل و توفان را نیز به آن اضافه کنیم دیگر جای اما و اگری باقی نمی‌ماند. تقریبا سانت به سانت مپ‌ها استادانه و با وسواس بالا طراحی شده‌اند به گونه‌ای که تقریبا هیچ نقطه کوری را نمی‌توان پیدا کرد که از حداقل یک نقطه دیگر قابل دسترسی نباشد. اگر به اندازه کافی در مپ‌های بازی گشت زده باشید به راحتی متوجه خواهید شد تقریبا هیچ نقطه‌ای برای کمپ کردن و قتل عام دشمنان با خیالت راحت وجود ندارد و اگر بیش از یکی دو دقیقه در یک نقطه متوقف شوید به راحتی یا از یک زاویه نایف شده و یا زیر رگبار دشمنی که متوجه حضور شما در آن نقطه شده است سوراخ سوراخ خواهید شد و این موضوع در مپ‌های 64 نفره و مودهایی همچون Conquest و TDM بیشتر صدق میکند‌. به همین خاطر با توجه به وسعت و البته مود و تعداد بازیکن های یک مپ همواره mobility بالا و داینامیک بودن میتواند جان شما را نجات دهد و البته دقت و احتیاط همشیگی هیچ وقت نباید فراموش شود. در حال حاضر در نسخه اصلی بازی 10 مپ مختلف با وسعت، آب و هوا، تجهیزات و وسایل نقلیه مختلف وجود دارد که تنوع آنها واقعا قابل ستایش است. مپ‌هایی همچون Siege of Shanghai و Dawnbreaker محیط هایی کاملا شهری و مملو از انواع ساختمان‌ها، برج‌ها، فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و کوچه‌های مختلف هستند. در مپ Siege of Shanghai انواع وسایل نقلیه همچون نفربر های LAV-25، تانک های M1 Abrams و همچنین هلیکوپتر هایی همچون UH-1Y Venom و AH-1Z Viper و AH-6J Little Bird وجود دارند. این در حالی است که در مپ Dawnbreaker علاوه بر انواع وسایل نقلیه زمینی جت F-35 نیز وجود دارد که لذت مبارزات را افزایش می‌دهد. یکی از قابلیت‌های بسیار خوبی که در BF4 اضافه شده است قابلیت Test Range است که بوسیله آن میتوانید انواع وسایل نقلیه موجود در بازی همچون تانک‌ها، جت‌ها و هلیکوپتر‌ها و غیره را امتحان کرده و نحوه هدایت آنها را فرا بگیرید و دیگر نیازی نیست که در مپ‌های بازی با ترس و لرز سراغ هلیکوپترها و جت ها رفته و تنها چند ثانیه بعد از بلند شدن سقوطی همراه با احساس شرم‌ساری را تجربه کنید!
سبک مبارزات در هر مپ با توجه به شرایط آب وهوایی، موقعیت و وسعت مپ‌ها کاملا متفاوت است و این از نکاتی است که لذت مبارزات را جذاب تر و لزوم شناخت و آشنایی کامل با مپ‌های مختلف برای پیروزی را شدیدا افزایش میدهد. به عنوان مثال در مپ‌ Paracel Storm لزوم استفاده از وسایل نقلیه آبی بیشتر احساس میشود و این درحالی است که در مپ‌ای همچون Hainan Resort علی رقم شباهت آب و هوایی و مکانی بین این دو مپ پیروزی با گروهی است که تسلط بیشتری بر استفاده از وسایل نقلیه زمینی داشته باشد.
مورد دیگری که DICE در BF4 توجه ویژه‌تری را نسبت به نسخه‌های قبلی به آن داشته است تخریب پذیری فوق العاده محیط است. در این نسخه تقریبا امکان تخریب انواع آبجکت‌ها و اشیا ریز و درشت وجود دارد به نوعی که میتوان گفت تقریبا هیچ کاوری به اندازه‌‌ی کافی امن نیست و ساختارها و موانع مختلف به راحتی میتوانند با یک اسلحه مناسب تخریب شوند. همچنین علاوه بر این موضوع، ویژگی جدیدی به نام Levolution در BF4 معرفی شده است که علاوه افزایش بی نظیر حس realism مپ‌ها، شرایط جدید و ویژه‌ای را برای بازیکنان به وجود آورده است که نوع تعامل گیمر با محیط را نیز دچار تغییرات مختلفی کرده است.Levolution ساختاری جدید در BF4 است که به بازیکن‌ها این امکان را میدهد که با انجام یکسری اعمال تغییرات مختلفی را در محیط به وجود آورند. به عنوان مثال در مپ Flood Zone با منفجر کردن سد واقع در قسمت شمالی مپ سیل سرتاسر مپ را فرا میگیرد و در این حالت یا باید به ارتفاعات فرار کرده و یا در اولین فرصت از وسایل نقلیه‌ای همچون PWC یا RHIB که بعد از ورود آب به داخل مپ spawn میشوند استفاده کرد. از دیگر رویداد‌های مربوط به Levolution به قابلیت تخریب پذیری آسمان خراش مپ Siege of Shanghai یا قابلیت حرکت قطار به سمت پایگاه تصرف کننده آن در مپ Golmud Railway و یا خراب کردن برج مراقبت در بخش مرکزی مپ Operation Locker و ده‌ها مورد بسیار جالب دیگر میتوان اشاره کرد که هرکدام از این وقایع شرایط محیط را دچار تغییراتی میکنند و میتوانند صدمات مختلفی را به افراد تیم حریف وارد کنند. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده Levolution امکان انجام اعمال دیگری در ابعاد کوچکتر همچون بالا آوردن گارد‌های آهنی برای بلوکه کردن مسیر عبور وسایل نقلیه و قطع کردن برق و بسیاری کارهای دیگر را نیز فراهم میکند.
کلاس‌ها در بازی نیز همانند گذشته شامل 4 دسته اصلی Engineer، Recon، Assault و Support هستند و تنها بعضی تغییرات در تجهیزات و سلاح‌های مورد استفاده آنها اعمال شده است. به عنوان مثال در کلاس Recon به لطف بازگشت سبک بازی Spec Ops Kit دوباره این کلاس میتواند از C4 و Claymore ها به همراه Motion Sensor استفاده کند و همچنین قابلیت فوق العاده‌ی Zeroing نیز برای کالیبره کردن اسلحه‌های تک تیرانداز نسبت به فواصل مختلف اضافه شده است که استفاده درست از آن از Bullet Drop های حوصله سربر جلوگیری کرده و حس یک تک تیرانداز حرفه‌ای را به گیمر منتقل میکند. همچنین تغییرات مختلف دیگری در سایر کلاس‌ها نیز ایجاد شده است که از جمله‌ی آنها به اضافه شدن PDW ها به جای Carbine به عنوان اسلحه‌ی اصلی کلاس Engineer و همچنین اضافه شدن First Aid Pack ها به کلاس Assault و غیره میتوان اشاره کرد. همچنین از دیگر موارد اضافه شده به BF4 میتوان به Battlepack ها اشاره کرد. با پیشروی در مالتی پلیر و افزایش rank بازیکن‌ها پکیج‌هایی را به نام Battlepack دریافت میکنند که شامل item های مختلفی برای اسلحه‌ها، خود کارکترها، رنگ‌های مختلف برای اسلحه‌ها و وسایل نقلیه، و سایر موارد دیگر است.
در حال حاضر 7 مود اصلی در BF4 وجود دارد که مود‌های Obliteration و Defuse مود‌های جدیدی هستند که به تازگی به این سری اضافه شده‌اند. در مود Obliteration دو تیم مختلف که هرکدام دارای سه ایستگاه M-COM میباشند وجود دارد و یک بمب نیز مانند یک توپ فوتبال در مپ وجود دارد که وظیفه‌ی هر تیم در این مود این است که به هرطریقی که شده این بمب را بدست آورده و پایگاه‌های M-COM حریف را منفجر کند. هر تیمی که زودتر بتواند تمام پایگاه‌های حریف را منفجر کند پیروز میدان خواهد بود. و یا درصورت اتمام وقت تعیین شده برای این مود تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد به عنوان برنده‌ی این مود مشخص خواهد شد. نکته قابل توجه در این مود این است که همچون بازی فوتبال تنها یک بمب در آن واحد میتواند در میدان وجود داشته باشد و تقلای بی وقفه‌ی هر دو گروه برای تصاحب این بمب واقعا جالب و هیجان انگیز است. در مود Defuse نیز دو تیم 5 نفره برای از بین بردن افراد تیم حریف و یا منفجر کردن پایگاه‌‌های حریف با یکدیگر به مبارزه میپردازند. در این مود به هیچ وجه وسیله‌ی نقلیه‌ای وجود ندارد و نیروها کاملا Infantry هستند همچنین ویژگی منحصر به فرد این مود در این است که در صورت کشته شدن دیگر خبری از respawn نیست و بازیکن باید تا راند بعدی منتظر بماند، البته این امکان وجود دارد که در هر راند تنها یک بار پس از مردن، بازیکن توسط کلاس Assault احیا شود. مودهای دیگر بازی یعنی Conquest، Domination،TDM ، SDM و Rush نیز همچون گذشته تقریبا دست نخورده باقی مانده‌اند و مود Conquest همچنان یکی از پرطرفدارترین مودهای بازی است. همچنین مود Commander که از BF2 آن را به خوبی به یاد داریم نیز بار دیگر به بازی بازگشته است و با اضافه شدن قابلیت‌های مختلف این امکان را به فرد Commander میدهد که با یک نقشه‌ی استراتژیک و امکان چت با تمام افراد تیم و همچنین امکان تجهیز گروه به بهترین شکل میدان نبرد را مدیریت کند و اگر همکاری خوبی بین Commander و سربازان صورت بگیرد به راحتی میتوان انتظار برد‌های پی در پی را از تیم داشت.
اما نباید فراموش کرد که BF4 یک کمپین یا همان بخش تک نفره نیز دارد. راستش را بخواهید نمیدانم دقیقا از کجا توضیح برای این بخش را شروع کنم. سطح توقعات در مورد این بخش ‌قبل از عرضه‌ی بازی باتوجه به تبلیغات گسترده‌ای که از طرف EA و DICE برای آن شده بود بسیار بالا رفته بود و شخصا توقع کمپین‌ای فوق العاده در حد Bad Company 2 را داشتم، ولی دقایقی بعد از شروع این بخش متوجه شدم که کاملا در اشتباه بودم و پیشروی بیشتر در بازی نیز فقط این موضوع را بیشتر و بیشتر برای من تایید میکرد. کاملا مشخص است که تیم طراحی تلاش زیادی برای خلق شخصیت های جذاب و لحظات دراماتیک در بازی کرده است و به هر طریقی که شده قصد داشته است احساسات گیمر را برانگیزد، ولی با کمال تاسف باید گفت هیچ کدام از تلاش‌های آنها به جای خاصی نرسیده است. شخصیت ها تقریبا همگی کاملا سرد و خشک و نچسب هستند و دیالوگ‌های کلیشه‌ای و قابل پیش بینی ـشان واقعا حوصله‌ی گیمر را سر میبرد. علاوه بر این ها حتی اگر تلاش کنید که با آنها ارتباطی برقرار کنید نیز قبل از اینکه تلاش شما به نتیجه‌ای برسد لیست سازندگان بازی در جلوی صورت شما ظاهر میشود. از همه بدتر اینکه داستان بازی نیز کاملا آبکی و سرهم بندی شده است و هیچ جذابیت خاصی به همراه ندارد. هوش مصنوعی نیز حتی در بالاترین درجه سختی تعریف چندانی ندارد و رفتاری کاملا رندوم دارد، گاهی اوقات دشمن‌ها به بهترین شکل ممکن کاور گرفته و به سمت شما شلیک میکنند و گاهی نیز همچون یک شامپانزه‌ بدون توجه به خطرات موجود به وسط درگیری‌ها پریده و جان خود را دو دستی تقدیم شما میکنند. اما با تمام این اوصاف اگر از حق نگذریم برخی لحظات هیجان انگیز و مولد آدرنالین نیز در بخش تک نفره بازی وجود دارد و به لطف موتور گرافیکی قدرتمند بازی گرافیک و چشم اندازهای بی نظیر طراحی شده نیز به هرچه زیباتر شدن این لحظات کمک میکنند. همچنین در بخش تک نفره بازی این امکان وجود دارد که با زدن یک دکمه به هم تیمی‌ها و یا نیروی‌های کمکی که در اطراف شما وجود دارند (مانند هلیکوپترها و تانک‌ها و غیره) فرمان حمله به دشمن را بدهید و با این کار، فرآیند تکمیل کمپین کوتاه بازی را کوتاه‌تر کنید! در مجموع بخش تک نفره بازی در بهترین حالت چیزی بیشتر از یک کمپین کاملا متوسط 4-5 ساعته نیست ولی در کل برای پر کردن گپ موجود در بازی برای این بخش شاید آنقدرها هم بد نباشد.
موتور گرافیکی به کار رفته در بازی موتور نسل بعدی استودیو DICE یعنی Frostbite 3 است و انصافا هم موتوری بسیار قدرتمند و لایق عنوان موتور نسل بعدی است. گرافیک بازی برروی PC تقریبا در بسیاری از موارد پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و زیبایی و سطح جزییات تصویر برروی تنظیمات Ultra با کلمات قابل توصیف نیست. پیشرفت در تکنیک‌های مختلف نورپردزای و سایه زنی، reflection ها و افکت های مختلف موجود در بازی همچون افکت باران، انفجارها، گرد و خاک و در کل Particle Effect ها کاملا واضح و مشخص است. همچنین تکنیک های HBAO و SSAO نیز پیشرفت‌هایی در برداشته‌اند و سایه‌های محیط در مجموع دقیق‌تر و smooth تر شده‌اند و خوشبختانه همچنان فشار چندانی برروی کارت گرافیک وارد نمیکنند. حال اگر به این ترکیب فیزیک و تخریب پذیری فوق العاده بازی را نیز اضافه کنیم دیگر چندان جای ایرادگیری باقی نمی‌ماند. در مجموع گرافیک بازی برروی PC بسیار عالی ظاهر شده است و برخی پیشرفت‌های موجود در آن شاید برای افراد عادی زیاد ملموس نباشد ولی برای چشمان ورزیده و آموزش دیده‌ای که سالهاست در حال تریس کردن پیکسل به پیکسل تصاویر است تشخیص این پیشرفت‌ها مطمئنا مثل آب خوردن است. همچنین این موتور از قابلیت‌های DirectX 11.1 نیز بهره میبرد که شاید یکی از بهترین ویژگی های این ورژن بهینه سازی پردازش‌های CPU باشد به طوری که در DX11.1 میزان utilization پردازنده شما بسیار بهتر از DX11 خواهد بود. اما باید توجه داشته باشید که برای بهره بردن از تمام ویژگی‌های DX11.1 باید به Windows 8 کوچ کنید چرا که Windows 7 تنها بخش بسیار محدودی از قابلیت‌های DX11.1 را دارا میباشد.
اما از ایراداتی که میتوان به این بخش و یا درواقع به موتور و نحوه‌ی کدنویسی بازی گرفت، بحث پرفورمنس بازی است که حتی برروی قویترین سیستم‌ها نیز انواع و اقسام لگ و Stuttering ها و افت‌ فریم های عجیب و غریب حتی در بخش کمپین بازی وجود دارد. خوشبختانه با حرکت به سمت Win 8 این مشکلات مینیمم میشوند ولی همچنان در گوشه و کنار بازی وجود دارند و برای رفع کامل این مشکلات باید منتظر پچ‌ها و آپدیت‌های بعدی از سوی DICE بود.
گرافیک بازی برروی کنسول‌های نسل حاضر نیز باتوجه به سخت افزار تاریخ مصرف گذشته ـشان بازهم خوب ظاهر شده است و دیگر توقعی بیشتر از این از آنها نمیتوان داشت. همچنین محدودیت تعداد بازیکن‌ها در مپ‌ها نیز همچنان در این کنسول‌ها وجود دارد و ماکسیمم تعداد بازیکن‌ها در هر مپ تنها 24 نفر است. در مورد کنسول‌های نسل بعد هم با توجه به اینکه هنوز تاریخ عرضه آنها فرا نرسیده است به همین خاطر هیچ نظر خاصی در حال حاضر در مورد آنها نمیتوان داد، اما با توجه تجربه‌ی برخی از منتقدان و با توجه به اینکه در حال حاضر تنها نسخه‌‌ی PS4 در اختیار منتقدها قرار گرفته است (نسخه‌ی Xbox One هنوز در Embargo قرار دارد) ظاهرا طبق گفته منتقدان این نسخه‌ از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و همانطور که وعده داده شده بود با پشتیبانی از مپ‌های 64 نفره در مجموع کیفیت قابل قبولی را ارائه داده است.
اما صداگذاری نیز در بازی واقعا کم نقص کار شده است و اگر یک کارت صوت حرفه‌ای و مناسب به همراه یک هدفون Hi-Fi در اختیار داشته باشید نهایت لذت را از صداگذاری‌های بازی خواهید برد. صدای اسلحه‌ها همچنان بسیار قدرتمند و عالی هستند و به خوبی حس شلیک را منتقل میکنند و تفاوت صدای سلاح‌های مختلف باتوجه به تنوع آنها به بهترین شکل مشهود است. صدای وسایل نقلیه نیز بسیار عالی کار شده است. و شاید تنها ایرادی که به بخش صداگذاری بتوان گرفت قطع شدن و تکه تکه شدن ناگهانی صدا در برخی قسمت‌های بازی است که البته این موضوع کاملا موقت بوده و با اندکی پیشروی بیشتر در بازی صداها سریعا به حالت اولیه خود باز میگردند. ولی به هر حال امیداوریم که در پچ‌های آینده این مشکل نیز به زودی رفع شود. موسیقی‌های بازی نیز توسط Johan Skugge و Jukka Rintamaki و David Tallroth تهیه و تنظیم شده‌اند و همچنان تم حماسی و زیبای خود را حفظ کرده‌اند.
در مجموع باید گفت Battlefield 4 همچنان یک عنوان مالتی پلیر آنلاین با شکوه است که با وفادار بودن به ریشه‌های اصلی خود و رفع مشکلات گذشته و اضافه کردن انواع ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید به همراه گرافیک خیره کننده و تخریب پذیری فوق العاده خود و همچنین اضافه شدن ویژگی‌های دوست داشتنی Levolution، تجربه منحصر به فردی را از میدان‌های نبرد وسیع خود ارائه میدهد که در هیچ عنوان دیگری نمونه‌ی آن را نمی‌توان یافت. همچنین به زودی در expansion pack هایی همچون Second Assault انواع مپ‌ها (مانند Caspian Border و Operation Metro و غیره)، سلاح‌ها و مود‌های جدید نیز به بازی اضافه خواهند شد. بخش تک نفره بازی هم با اینکه به هیچ وجه در سطح انتظارات ظاهر نشده است ولی با این حال بازهم تا حدود زیادی قابل تحمل است و شاید بتوان گفت درمجموع برای پر کردن فضای خالی کمپین کفایت میکند. همچنین همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد نباید فراموش کنیم که سری Battlefield یک سری ذاتا مالتی پلیر است که همواره تمرکز اصلی سازنده‌های آن برروی این بخش بوده است و انصافا هم تا به امروز با شایستگی تمام به این هدف خود رسیده است، به طوری که همچنان برای تجربه‌ی یک جنگ تمام عیار با انواع سلاح‌ها و وسایل نقلیه و جنگنده‌های مختلف و همچنین مپ‌های وسیع، متنوع و با شکوه اولین و بهترین گزینه مطمئنا سری Battlefield است.
[rate]
ارزش‌گذاری
امتیاز بازی‌نما
امتیاز خوانندگان
امتیاز دهید
داستان
6.6
7.7
گیم‌پلی
8.9
8.1
موسیقی
7.7
8.6
گرافیک
8.4
9.0
7.9
امتیاز بازی‌نما
8.4
امتیاز خوانندگان
4نظرات
شما قبلا رای داده اید.
نظرت چیه؟
باریکلا!
83%
خوب بود!
13%
بد نیست!
2%
که چی؟
0%
اشتباه!
2%
درباره نویسنده
Marshal

شما باید ورود نظر بگذارید