پیش‌نمایش
بخوانید
Rain | گمشده ای در باران
0

Rain | گمشده ای در باران

نوشته محمد کریمی۰۵ مهر ۱۳۹۲ - ۸:۴۸

خلاقیت عنصری پایان ناپذیر است که امروزه بازی‏‏‌های بسیاری آن را در خود پرورش می دهند. در واقع، خلاقیت به کار گیری ذهن برای خلق یک مفهوم جدید است که این مفهوم ایجاد شده، خود می تواند از ترکیب ایده ها یا پیوستن آنان به وجود آید. دیدگاه‌های مختلفی نسبت به هنر وجود دارد و افراد با دیدهای گوناگونی به آن می نگرند. به عنوان نمونه، در گذشته به کار بردن ویژگی هایی مانند : زیبایی، الهام بخشی و استادی فرد، در اثر بود که یک هنر را در آن معنا می کرد اما امروزه قضیه متفاوت تر گذشته شده است. هنر در دنیای امروزی با المان‌های خلاقیت، نواوری و نوگرایی تعریف شده به گونه‌ای که گوهره‌ ی هنر را می توان نو بودن آن تعریف کرد. همین مساله موجب می شود تا بازی‌های رایانه ای هنر محسوب شوند. از شروع صنعت بازی، عناوین بسیاری بودند که خلاقیت را در خود پرورش داده و هنر را از نو در صنعت سرگرمی پایه گذاری کردند. در این مقاله سعی داریم تا نگاهی بر یکی از این گونه عناوین بندازیم. جدیدترین ساخته ی استدیو ی ژاپنی سونی که قصد دارد عنوانی زیبا را برای ما به ارمغان بیاورد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

 

استدیوی ژاپنی سونی در سال 1993 تاسیس شد. وظیفه ی آن ها پیشرفت تکنیک های ساخت بازی با سخت افزار های ایجاد شده توسط سونی بود. بیش از 400 کارمند در این استدیو فعالیت داشته و تاکنون عناوین بسیاری از این استدیو دیده ایم. شاید یکی از نکاتی که در ساخته‌های استدیوی ژاپنی سونی بسیار دیده شده است، خلاقیت است. در بسیاری از عناوین آنان، خلاقیت یکی از عناصر بسیار مهم بازی محسوب می شود. اولین ساخته ی این استدیو در سال 1999 برای PS1 عرضه گردید. این عنوان Ape Escape نام داشت که توانست با موفقیت های فراوان خود راه را برای ساخت ادامه هایش هموار کند. استدیوی ژاپنی سونی در ساخت عناوین بزرگ دیگر نیزهمکاری  داشته است. به عنوان نمونه می توان به دو اثر موفق و زیبای Shadow of the Colossus و ICO اشاره کرد. اکنون جدیدترین دست پخت آنان در حال ساخت بوده که تا انتشار آن زمان زیادی باقی نمانده است. البته آنان در ساخت بازی تنها نبوده و از PlayStation C.A.M.P نیز کمک گرفته اند. به جرئت می توان یکی از پدیده های سونی نسبت به کنسول های خود را همین ویژگی دانست. شما با استفاده از PlayStation C.A.M.P می توانید ایده ها و طرح های خود را به اطلاع مسئولین آن جا رسانده و در صورت موافقت، ایده ی شما به یک بازی تبدیل می شود. وجود این کمپ موجب خواهد شد تا علاقه مندان به بازی های رایانه ای، ایده های منحصر به فرد خود را در به محصولی سرگرمی تبدیل کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، ایده ی ساخت Rain توسط یک گل فروش داده شد. Noriko Umamura، تهیه ی کننده بازی، در این رابطه گفت : ” تمام ایده های بازی از طریق PlayStation C.A.M.P به دست آمد. افراد بسیار با استعدادی در این مکان وجود دارند. هنگامی که من متوجه شدم یکی از طراحان بازی، گل فروش است، متعجب شدم. او ایده‌ هایش را با ما در میان گذاشت و من دریافتم که این ایده ی جذابی است.”

داستان بازی روایت گر جهانی موازی است که با نام ” جهان نامرئی ” شناخته می شود. در این مکان، باران جزو عنصری پایان ناپذیر بوده و ارواحی در این مکان وجود دارند که با بارش باران دیده می شوند. در بازی کنترل پسر بچه ای را دارید  که قصد دارد خود را از این جهان مرموز نجات دهد. در روزی، او شبح دختر کوچکی را می بیند که توسط سایه هایی هیولایی در حال تعقیب است اما وقتی که برای پیدا کردن او می رود در میابد که خود نیز غیر قابل دیدن شده و برای مرئی کردنش باید زیر باران برود. هم اکنون وی باید راه خود را در این جهان نامرئی پیدا کرده و سعی کند تا خود را به حالت اولیه برگرداند. علاوه بر این، وی در طول سفر خود از راز های دیگری نیز مانند : سایه ی هیولا ها و دختر بچه ی مرموز نیز سر در خواهد آورد.  بازی تشکیل شده از اتفاقات عجبیی است که قصد دارد تا با داستان مرموز خود حس دنیای دیگر را به بازیباز القا کند.

همان طور که ذکر شد، در بازی نقش پسر بچه ای را خواهید داشت. کنترل بازی بسیار ساده بود و شما برای انجام بازی تنها نیاز به یک آنالوگ برای حرکت، دکمه ای برای پرش و تعامل با اشیا دارید. دوربین بازی به صورت اتوماتیک خواهد بود و با توجه به موقعیتی که قرار می گیرید تغییر خواهد کرد. برای دیدن شخصیت اصلی بازی باید همیشه بر روی آن باران ببارد تا قابل دیدن باشد. البته در جهان بازی همیشه باران می بارد اما ممکن است در مکان هایی قرار بگید که باران در دسترستان نباشد. نکته ی زیبای بازی در این بخش، کمک محیط زیست به شما است. به عبارتی دیگر، هنگامی که شخصیت اصلی بازی غیر قابل دیدن می شود، دیگر عناصر محیطی به کمک شما خواهند آمد تا پسر بچه را گم نکنید. به عنوان نمونه می توان به ” گِل ” اشاره کرد. هنگامی که شخصیت اصلی در گل و لای حرکت می کند رد و پای آن بر روی زمین می ماند.

 

در بازی چه چیزهایی در انتظار پسر بچه خواهند بود ؟ بازی از طرح های گوناگونی برای جذابیت گیم پلی خود استفاده کرده است. در Rain برای گذر از سد هر دشمن باید تاکتیک های جدیدی  را در پیش بگیرید. به عنوان نمونه : در بازی شاهد دشمنانی سگ مانند هستیم که با الگوهای قبل پیشبینی از حضور شما با خبر می شوند. آنان می توانند شخصیت اصلی بازی را هنگامی که قابل دیدن است ] با بارش باران بر وی [ شناسایی کرده و به وی حلمه کنند. همچنین با استفاده از حس شنواییشان قابلیت پیدا کردن شما را دارند. برای مثال اگر در گودال ها کوچک آب حرکت کنید با پخش شدن صدای پایتان مورد حلمه قرار گرفته و کشته خواهید شد. البته به یاد داشته باشید که شخصیت اصلی بازی دارای هیچ گونه سلاح یا توانایی ویژه ای به غیر نامرئی شدن نیست و برای رد شدن از سد دشمنان باید از فکر خود استفاده کند و این جا زمانی است که بازی، پازل های خود را به رخ گیمر می کشد. یکی دیگز از مکانیک هایی که در طول بازی خواهید دید، استفاده از ” مخفی کاری ” است. گاهی اوقات مجبورید تا به صورت پنهان یا نامرئی، از دشمنان عبور کنید. البته همه ی موجودات بازی دشمن نبوده و می توانید برخی از آنان را در راستای اهداف خود استفاده کنید . برای مثال : گروهی از موجودات هستند که به بزرگی فیل بوده و بازیباز قابلیت استفاده ی از آنان به عنوان سرپناه را دارد. این ویژگی موجب می شود تا شخصیت اصلی بازی از باران دور مانده و نامرئی گردد. از دیگر مکانیک های بخش گیم پلی بازی می توان به ” دویدن ” اشاره کرد که برای فرار از دست دشمنان بسیار کارآمد خواهد بود. اما یکی از نکاتی که بازی را بسیار جذاب می کند طعمه کردن خود برای ادامه ی راه است. در برخی مواقع مجبور خواهید شد تا توجه دشمنان را به خود جلب کنید و با استفاده از راهکاری غافلگیرانه از آن ها به عنوان بازکننده ی راه استفاده کنید. با توجه به جزییات منتشر شده، بازی به خوبی مکانیک های گوناگون را با هم ترکیب کرده است تا به جذابیت و زیبایی هرچه تمام تر بازی بیافزاید.

با مشاهده به نمای اولیه جهان بازی، شاهد خانه های خرابه، کارخانه های رها شده که پوشیده از سایه ها و زباله ها هستند؛ خواهید بود. با حرکت در سطح خیابان ها و شهر، حس غم انگیزی در شما به وجود می آید که ترکیب شده با عناصر زیبایی است. ساختمان های بازی را می توان الهام گرفته از اروپای قدیم در نظر گرفت که با ایده های غم انگیز و خاکستری سازنده ی بازی تلفیق شده و جهان بازی را به وجود آورده اند. Noriko Umemura در این رابطه گفت : ” ما منابع بسیاری را که حاوی توضیحاتی از شهرستان ها و شهر های کوچک اروپا بودند؛ جمع آوری کردیم. البته از معماری ژاپنی نیز الهام گرفتیم. می خواستیم جهانی را خلق کنیم که هرکسی قادر باشد تا شباهتی بین آن و محله ای که متولد شده است؛ پیدا کند.”     

 فضا و اتمسفر بازی نیز بسیار غم انگیز بوده و همانند یک کابوس می ماند. به عبارت دیگر، بازی را می توان بومی در نظر گفت که سازندگان برای ساخت آن از رنگ های تاریک و دل گیر استفاده کرده اند. بازی ترسناک نیست اما حس وحشت و هیجانی را شاهد خواهید بود که از سوی محیط اطرف و جهان بازی بر شما فرود خواهند آمد.       

بدون شک، تکمیل کننده ی اتمسفر تاریک بازی، موسیقی غم انگیز آن است. موسیقی های بازی توسط Yugo Kanno نوشته شده است. Rain اولین تجربه ای است که وی در عرصه ی بازی های رایانه ای دارد.موسیقی بازی، سعی دارد تا شما را با دنیای بازی وفق داده و حسی غم انگیزی را ایجاد کند. لازم به ذکر است که در بازی شاهد آهنگ هایی نیز خواهیم بود که توسط خواننده ی 12 ساله، یعنی Connie Talbot خوانده شده اند. او که اهل انگلستان است، کار خود را از 7 سالگی شروع کرد. به نظر می رسد که علت استفاده از وی، حضور دو کودک به عنوان شخصیت های اصلی در بازی بوده است و هنگامی که بازیباز صدای او را می شنود غرق در دنیای بازی شده و خود را در جهان آن حس کند. البته دیالوگی در بازی وجود ندارد و بازی توسط یک راوی بازگو خواهد شد. وی در طول بازی حرف زده و نسبت به برخی عکس العمل های شما نیز واکنش هایی نشان می دهد.

تنها چند روز تا انتشار Rain مانده است، عنوانی که خلاقیت را با هنر تلفیق کرده و قصد دارد تا زیبایی های یک جهان نامرئی را به رخ صنعت گیم بکشد.

 

 

نظرت چیه؟
باریکلا!
0%
خوب بود!
0%
بد نیست!
0%
که چی؟
0%
اشتباه!
0%
درباره نویسنده
محمد کریمی
Love the Prophet, because he loves the sinner. Love the sinner, because he is you. Without the sinner, what need is there for a redeemer ? Without sin, what grace has forgiveness ? Lady Comstock - Bioshock Infinite

شما باید ورود نظر بگذارید