پیش‌نمایش
بخوانید
Bayonetta 2 | سریعتر، جذابتر و قویتر از گشته
0

Bayonetta 2 | سریعتر، جذابتر و قویتر از گشته

نوشته ashkan۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱

نسخه‌ی اول عنوان Bayonetta سه سال پیش توسط Sega برای دو پلتفورم X360 و PS3 منتشر شد. این بازی، یک عنوان اکشن و Hack and Slash بود که به سرعت به دل عده‌ی زیادی نشست و موفقیت بزرگی را برای سازنده‌ی مطرحش، یعنی Hideki Kamiya به ارمغان آورد. Bayonetta با داستانی گیرا و  یک گیم‌پلی سریع، علاوه بر فروش عالی، از سوی منتقدین نیز بسیار تحسین شد و سایت‌های مختلفی آن را بهترین IP جدید سال 2010 معرفی کردند. پس از این موفقیت، نینتندو تصمیم گرفت که نسخه‌ی دوم Bayonetta را به صورت انحصاری برای کنسول جدید خود یعنی Wii U منتشر کند و اینگونه بود که یکی از بهترین بازی‌های اکشن سوم شخص، فعلا برای کنسول‌های نسل حاضر و نسل بعد سونی و مایکروسافت منتشر نمی‌گردد.

Kamiya در مورد فرایند و استراتژی خاصی که تیمش در Platinum Games ایده‌ای را گسترش می‌دهد، از عبارت “تخریب و ساخت” استفاده می‌کند. مفهوم این عبارت به گفته‌ی کامیا این است که اعضای گروه، بر روی ایده‌ای کار می‌کنند و آن را جلو می‌برند تا اینکه چیز جالبی از آن بدست آید، و سپس آن ایده را دوباره بازسازی می‌کنند تا اینکه چیز جالب‌تری از آن بدست آید. این فرایند آنقدر تکرار می‌گردد، تا اینکه تیم سازنده از نتیجه‌ی نهایی بدست آمده راضی شود 

پس از دیدن Bayonetta 2 کاملا مشخص است که اعضای Platinum از این روش بار دیگر استفاده کرده‌اند. یکی از مشخصات منحصر به فرد بازی‌های Kamiya، خلق جلوه‌های بصری دیدنی و تماشایی می‌باشد. جای خوشحالی دارد که در این بازی نیز شاهد گرافیکی فوق العاده زیبا هستیم. Bayonetta 2 به تازگی در نمایشگاه PAX Prime حاضر بود و دمویی از آن به نمایش درآمد که با هم در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

اولین بخش دمو، روی یک هواپیمای جنگنده‌ی F-22 Raptor آغاز می‌شود، جایی که بایونتا در حال جنگیدن با چند موجود centaur مانند ( موجودی با بالا تنه‌ی انسان و پایین تنه‌ی اسب) می‌باشد. از آنجایی که کنسول Wii U کنترلر خاصی دارد، دیدن نحوه‌ی کنترل بازی بسیار جالب می‌باشد. در اولین روش کنترل که از طریق صفحه‌ی لمسی می‌باشد، پرش با حرکت دست رو به بالا، جا خالی دادن با تکان دادن دست رو به عقب و حمله با ضربه‌ای آهسته انجام می‌شوند. پس از کشتن تعداد مشخصی از دشمنان و جمع آوری مقدار خاصی انرژی، می‌توانید یک Umbra Climax را رها کنید؛ این کار از طریق فشار دادن دکمه‌ای که روی صفحه‌ی نمایش ظاهر می‌شود، انجام پذیر می‌باشد.

کنترل از طریق صفحه‌ی لمسی برای افرادی است که قصد دارند روش ساده‌ای را برای پیش برد بازی انتخاب کنند، روشی که از سرعت بالای گیم‌پلی نمی‌کاهد و اکشنی روان را ارائه می‌کند. از طرف دیگر، حسی که بازی با روش قدیمی، یعنی استفاده از استیک‌ها و دکمه‌ها، به شما می‌دهد بسیار لذت بخش‌تر و راضی کننده‌تر می‌باشد. برای مثال، کافی است به سلاح بایونتا که ترکیبی از شمشیر و شلاق می‌باشد، توجه کنید. با استفاده از روش سنتی، در صورت فشار دادن دکمه‌ی X، بایونتا با استفاده از شلاق به دشمنان ضربه می‌زند، در صورتی که با تکان دادن استیک، می‌توانید دشمنان را با شلاق بگیرید و به اطراف پرتاب کنید.

یکی از مواردی که گیم‌پلی و اکشن بسیار سریع Bayonetta 2 را جذاب‌تر می‌کند، Umbra Climax می‌باشد که با دکمه‌ی L فعال می‌گردد. برای مدت کوتاهی، ضربات بایونتا بسیار، تاکید می‌کنم، بسیار بزرگتر می‌شود و خسارت زیادتری هم به دشمنان وارد می‌کنند. برای مثال، شعاعی را که ضربات شلاق پوشش می‌دهند، به قدری بزرگ می‌شود که همه‌ی F-22 را در بر می‌گیرد و به هیچکس اجازه‌ی نزدیک شدن را نمی‌دهد. اگر موفق شدید که یکی از آن‌ها را به هوا پرتاب کنید، می‌توانید با استفاده از سلاح‌های گرم، به روش Devil May Cry گونه‌ای او را سوراخ سوراخ کنید. همه‌ی این اتفاقات با سرعت زیادی رخ می‌دهند که درعین حال دقت بالایی نیز دارند. به لطف رزولوشن 1080p بازی، گیم‌پلی اصلا در هم ریخته نیست و به هیچ وجه حس نمی‌کنید که در صفحه‌ی نمایش اتفاقات زیادی به یکباره در جریان است.  

Witch Time یا زمان جادو، در Bayonetta 2 هم حضور دارد. با استفاده از این حرکت، در صورتی که از ضربه‌ی یک از دشمنان جا خالی دهید، وارد حالت صحنه آهسته می‌شوید و در این می‌توانید طوفانی از گلوله را به سمت او روانه کنید، یا اینکه با استفاده از شلاق حریف خود را در هم بکوبید. حرکات بایونتا به گونه‌ای طراحی شده است، که با انیمیشن حرکتی دشمنان کاملا مطابقت دارد. به این ترتیب او دقیقا از روی دشمنان می‌پرد و یا اینکه از زیر آن‌ها به سمت مقابل حرکت می‌کند.

Torture Attacks یا حمله‌های شکنجه‌ای هم در این بازی وجود دارند و تنها تفاوت آن با نسخه‌ی اصلی در کمتر شدن تعداد دفعاتی است که باید دکمه‌ها را فشار دهید، بعضی مواقع نیز Jeanne در این حالت به کمک شما می‌آید. به طور کلی هسته‌ی اصلی سیستم مبارزه‌ در Bayonetta 2 تغییری نکرده است و از جمله تغییرات آن می‌توان به کمتر شدن QTEها اشاره کرد. بهبود گرافیکی بازی و افزایش کیفیت تکسچرها، باعث شده است مبارزات و اکشن بازی، زیباتر و هیجان انگیزتر از گذشته باشند.

در ادامه‌ی دموی نمایش داده شده، بایونتا از F-22 به روی قطار در حال حرکتی می‌رود و در آنجا وارد یک Boss Fight می‌شوید، در حالی که Jeanne با شلیک موشک از یک هواپیما، به شما کمک می‌کند. پس از اندکی درگیری، بایونتا و دشمن غول آسایش، به هوا می‌روند و جنگ خود را روی یک آسمان خراش ادامه می‌هند. در این بین بال‌های سیاهی از پشت بایونتا بیرون می‌آید و سرانجام او در بالای ساختمان، دشمن خود را از پا در می‌آورد. در این Boss Fight، رنگ‌ قرمز بسیار زنده‌ای دیده می‌شود که باعث افزایش تنوع در رنگ پردازی بازی می‌گردد.  

از آنجایی که این اولین باری است که نسخه‌ای از بایونتا برای Wii U منتشر می‌شود، می‌توان آن را تجربه‌ای آزمایشی در زمینه‌ی مبارزه و گیم‌پلی به حساب آورد. با این وجود به نظر می‌رسد Bayonetta 2 می‌تواند موفقیت گذشته را تکرار کند و بار دیگر به یکی از بهترین بازی‌های اکشن سال عرضه‌ی خود تبدیل شود. از طرفی نینتندو نیز برای متقاعد کردن طرفداران به خرید Wii U، امید زیادی به موفقیت این بازی دارد. Bayonetta 2 در سال 2014 به صورت انحصاری برای کنسول جدید نینتندو منتشر می‌گردد.

نظرت چیه؟
باریکلا!
100%
خوب بود!
0%
بد نیست!
0%
که چی؟
0%
اشتباه!
0%
درباره نویسنده
ashkan

شما باید ورود نظر بگذارید