PC
بخوانید
Pro Evolution Soccer 2014 | بررسی دموی قابل بازی
0

Pro Evolution Soccer 2014 | بررسی دموی قابل بازی

نوشته ashkan۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶

کونامی و Pro Evolution Soccer،  در این نسل همواره در سایه‌ی رقیب سر سخت خود یعنی EA Sports و FIFA بوده‌اند. این شرکت ژاپنی، برای کم کردن فاصله‌ی بین این دو عنوان، تلاش زیادی کرده است، اما تا کنون نتوانسته‌ به هدف اصلی خود برسد. در این دو سال اخیر، کونامی حرکت رو به جلوی خوبی را آغاز کرده و پایه‌ی استواری را برای PES بوجود آورده است. در سال جاری آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که کار خود را یک سطح بالاتر ببرند و به همین منظور، از موتور جدیدی به نام FoX Engine برای ساخت PES 2014 بهره برده‌اند. دموی قابل بازی این عنوان، به تازگی عرضه شده است و ما در این مقاله قصد داریم آن را بررسی کنیم.

 

برای آن دسته از دوستانی که هنوز این دمو را تجربه نکرده‌اند، ابتدا تیم‌ها را معرفی می‌کنم: بایرن مونیخ، منچستر یونایتد، سانتوس، Boca Juniors آرژانیتن، Colo Colo ، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، پرتغال و آلمان. بازی‌ها 5 دقیقه‌ای هستند و در ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ انجام می‌شوند. منوی بازی تغییر چندانی نکرده است و همانند نسخه‌ی قبلی، طراحی کسل کننده‌ای دارد. در صورتی که پس از انتخاب تیم‌‌ها، وارد بخش “نقشه‌ی بازی” یا “Game Plan” شوید، باز هم با همان سیستم قبلی مواجه می‌شوید که برای طراحی سیستم بازی و تغییر جای بازیکنان بسیار کارآمد می‌باشد. با این حال این بخش همانند نسخه‌ی سال گذشته بسیار پیچیده است و مدت زیادی طول می‌کشد که با زیر و بم آن آشنا شوید. به عنوان مثال بخش جدیدی برای طراحی تاکتیک وجود دارد که در حالت عادی به راحتی متوجه آن نمی‌شوید. در این بخش، نیمه‌ی حریف به چند مربع تقسیم شده است و شما می‌توانید در سه مربع از آن، تاکتیک‌های خاصی را قرار دهید و بعدا در حین مسابقه، در صورت قرار گرفتن در آن منطقه از زمین، آن‌ها را فعال کنید.

 

پس از وارد شدن به بازی، گرافیک خیره کننده‌ی PES 2014، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طراحی چهره‌ی بازیکنان بسیار طبیعی می‌باشد، ورزشگاه آلیانز آرنا به خوبی شبیه سازی شده است و تماشاگران نیز متنوع و زیبا هستند. انیمیشن‌های طراحی شده، با اینکه در این دمو محدود هستند، از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. چمن ورزشگاه و افرادی که در کنار زمین هستند هم واقعا طراحی فوق العاده‌ای دارند. به طور کلی از نظر جلوه‌های بصری، PES 2014  عالی می‌باشد و با توجه به اینکه بازی فقط برای این نسل منتشر می‌شود، جای هیچ انتقادی وجود ندارد.

پس از اینکه گرافیک درخشان بازی برایتان عادی شد، متوجه گیم‌پلی خاص PES 2014 می‌شوید. در اولین نگاه، از کند و طبیعی شدن آن لذت می‌برید، اما پس از مدتی متوجه می‌شوید که گیم‌پلی روان و سیال نیست و به نوعی خشک و زمین‌گیر می‌باشد. با اینکه این زمین گیر بودن، تا حدودی باعث واقعی‌تر شدن بازی شده است، اما فاکتور هیجان و سرگرمی را بسیار کاهش داده است، به نوعی که پس از مدتی از آن خسته می‌شوید. علاوه بر این، بازی بسیار درگیرانه می‌باشد و فضاهای موجود بسیار کم هستند، خصوصا در میانه‌ی زمین که درگیری هافبک‌های دو تیم فوق العاده زیاد است که تا حدودی غیر طبیعی می‌باشد. این مورد، پس از مدتی شما را کلافه می‌کند، به ویژه اگر درجه سختی بازی در بالاترین حد ممکن باشد. در این صورت فضاهای موجود از قبل هم کمتر می‌شوند و کار شما برای پیاده سازی تاکتیک‌هایتان بسیار سخت‌تر می‌شود.

 

شاید پیش خود بگویید که فوتبال یک بازی فیزیکی و درگیرانه است و انتقاد بالا صحیح نمی‌باشد. در پاسخ باید بگویم که تا حدودی حق با شماست و اگر ایراد بزرگ و اساسی PES 2014  وجود نداشت، این موضوع یکی از نقاط قوت بازی محسوب می‌شد. مشکل اصلی، هوش مصنوعی ضعیف می‌باشد که تاثیر آن را در دفاع، حمله و عملکرد دروازبانان به وضوح می‌بینیم. در هنگام حمله، هم‌تیمی‌ها شما به ندرت در فضاهای خالی حرکت می‌کنند و مهاجمین اصلا خط دفاع حریف را تحت فشار قرار نمی‌دهند. اگر بخواهید خودتان آن‌ها را در فضای خالی حرکت دهید، باید دکمه‌ی RT ( در نسخه‌ی X360) را نگه داشته و آنالوگ سمت راست را در جهتی که می‌خواهید، تکان دهید. انجام این کار در حالتی که فضای کار کم می‌باشد و مدافعین حریف به سرعت به سمت شما می‌آیند، بسیار سخت می‌باشد و باعث می‌شود به راحتی توپ را از دست دهید. به طور کلی کنترل بازی پیچیده و سخت می‌باشد و حرفه‌ای شدن در آن به زمان زیادی نیاز دارد. در هنگام دفاع نیز هم‌تیمی‌ها به خوبی به شما کمک نمی‌کنند و خط دفاعی عمل پوشش دادن مهاجمین خالی را به خوبی انجام نمی‌دهند. از طرف دیگر، هافبک‌ها و مهاجمین هم به خوبی به عقب باز نمی‌گردند. به طور کلی فشار تیمی چندان احساس نمی‌شود و خودتان باید تک تک بازیکنان را کنترل کنید.

 

یکی دیگر از ایرادهای اساسی هوش مصنوعی، واکنش‌های دروازبانان می‌باشد. عکس العمل‌های آن‌ها در برخی مواقع بسیار عذاب آور است، مثلا در موقعیت‌های تک به تک، اصلا زاویه را به خوبی نمی‌بندند و فضای زیادی را در اختیار مهاجمین قرار می‌دهند. یکی دیگر از ایرادهای هوش مصنوعی، بی ‌توجهی هم تیمی‌های شنا به توپ‌هایی است که از کنارشان رد می‌شود. مثلا اگر در هنگام دفاع، توپ از کنار پای یارتان رد شود، در صورتی که او را انتخاب نکنید، کاملا توپ را نادیده می‌گیرد. در هنگام حمله نیز موارد مشابهی چندین بار برای بنده رخ داد. این هوش مصنوعی ضعیف، باعث بوجود آمدن اشتباهات فردی بسیار زیادی هم می‌شود. در هنگامی که محوطه‌ی جریمه شلوغ باشد، مدافعین شما با هم قاطی می‌کنند و توپ را به راحتی به حریف می‌دهند، و یا اینکه در دریافت برخی از توپ‌های ساده دچار مشکل می‌شوند. هوش مصنوعی PES 2014 اصلا در حد و اندازه‌ی قابل قبولی قرار ندارد و واقعا شما را کلافه می‌کند.

یکی از مشکلات دیگر بازی در زمینه‌ی فیزیک می‌باشد. با اینکه حرکت کردن، عکس العمل‌ها، حالت شوت زدن و پاس دادن، دویدن و به طور کلی همه‌ی حرکات بسیار طبیعی و عالی طراحی شده‌اند، اما ضعیف بودن فیزیک توپ و فیزیک کلی ، باعث می‌شود در PES 2014 مشکلات کوچکی دیده شود. حتی قوی‌ترین شوت‌ها هم حس قدرت و سرعت درشان دیده نمی‌شود و دروازبانان به راحتی آن‌ها را مهار می‌کنند، البته شوت‌ها قابل کنترل هستند و در مجموع قابل قبول می‌باشند. کنترل خوبی روی پاس‌های زمینی وجود ندارد و در صورتی که مهاجم شما سریع باشد، به سادگی می‌توانید با یک پاس عمقی، مدافعین کند حریف را جای بگذارید که این مورد اندکی غیر طبیعی می‌باشد. از طرف دیگر سانتر‌ها بسیار کنترل شده و دقیق هستند و هم‌تیمی خود را می‌توانید به راحتی پیدا کنید، که این مورد هم تا حدودی طبیعی نمی‌باشد. به طور کلی فیزیک توپ راضی کننده نیست و حرکت آن روی زمین با استاندارد‌های تعیین شده، فاصله دارد. فیزیک بازیکنان هم با اینکه روی هم رفته خوب است، ولی دچار اشکالات کوچکی هم می‌باشد.

 

در حالی که حرکت و دویدن بازیکنان بسیار طبیعی و خیره کننده است، اما زمانی که طول می‌کشد تا آن‌ها تغییر جهت بدهند، بسیار طولانی و غیر واقعی می‌باشد، به عنوان مثال در بسیاری از مواقع پاس آرامی که پشت پای هم‌تیمی من می‌افتاد، به راحتی به خارج از زمین می‌رفت و او نمی‌توانست آن را کنترل کند. عکس العمل دروازبان در هنگام پرتاب توپ و یا آغاز بازی هم کند می‌باشد. در  بسیاری از مواقع بازیکنان بزرگی چون ریبری و یا رونالدو، به علت دویدن، به راحتی از زمین خارج می‌شدند، و نمی‌توانستند به موقع سرعتشان را کم کنند. مورد دیگری که ضعف فیزیک را نشان می‌دهد، در هنگام برخورد‌های زمینی قابل تشخیص می‌باشد. با اینکه برخوردهای هوایی خوب طراحی شده‌اند، اما برخورد بازیکنان در هنگام تکل زدن، چندان طبیعی نیست و بعضا بازیکنان بیش از حد به هوا می‌رفتند. فیزیک  معمولی و هوش مصنوعی ضعیف، در کنار یکدیگر خوب به گیم‌پلی لطمه زده‌اند و همین مورد باعث می‌شود نقاط قوت کمتر به چشم بیایند.

 

گزارشگر PES 2014 با نسخه‌ی قبلی  تفاوتی نکرده است. صحبت‌های او دقیق می‌باشد و برخی مواقع به نکات ریز جالبی اشاره می‌کند، مثلا در یک بازی کریم بنزما با تلاش برای زدن گل چیپ، دو بار یک موقعیت تک به تک را از دست داد و گزارشگر به زیبایی گفت که: ” دو بار به یک طریق موقعیت را خراب کرد”. ایراد اصلی گزارش بازی هیجان پایین آن می‌باشد. گزارشگران با اینکه به خوبی بازی را تحلیل می‌کنند، اصلا به آن هیجان نمی‌دهند و این یکی از دلایلی است که هیجان گیم‌پلی PES 2014 را کم می‌کند.

به طور کلی، نسخه‌ی جدید سری PES، تغییرات خوبی داشته است و نسبت به عنوان سال گذشته پیشرفت کرده و فاصله‌ی خود را با FIFA  کمتر نموده است. گرافیک عالی، حرکات بسیار طبیعی و گیم‌پلی واقعی، نقاط قوت PES 2014 محسوب می‌شوند. با این حال  هوش مصنوعی ضعیف و فیزیک متوسط، باعث می‌شود این موارد آن طور که باید و شاید جلوه‌گری نکنند و به خوبی به چشم نیایند. البته ممکن است این موارد در نسخه‌ی نهایی دیده نشوند و ایراد از این دمو باشد. متاسفانه در این نسخه‌ نیز لیسانس‌های بسیاری از تیم‌های مطرح جهان مانند چلسی، منچستر سیتی، تاتنهام و برخی دیگر از تیم‌ها خریداری نشده است و حتی از آن بدتر، تیم بزرگی چون دورتموند در بازی وجود ندارد. این مشکلات برای کونامی و PES 2014 گران تمام خواهد شد و این طور که به نظر می‌رسد، FIFA همچنان به سلطه‌ی خود ادامه می‌دهد.

نظرت چیه؟
باریکلا!
0%
خوب بود!
0%
بد نیست!
0%
که چی؟
0%
اشتباه!
0%
درباره نویسنده
ashkan

شما باید ورود نظر بگذارید