PC
بخوانید
FIFA 14 | بررسی دموی قابل بازی
0

FIFA 14 | بررسی دموی قابل بازی

نوشته ashkan۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶

هر سال پس از تجربه کردن نسخه‌ی جدید FIFA و مقایسه‌ی آن با نسخه‌ی قبلی، حس خاصی به شما دست می‌دهد، به نوعی که دیگر اصلا رغبت نمی‌کنید نسخه‌ی قدیمی را یکبار دیگر هم بازی کنید. این حسی بود که پس از تجربه‌ی دموی FIFA 14 بار دیگر به سراغ من آمد. همانطور که می‌دانید EA Sports به تازگی دموی قابل بازی عنوان FIFA 14 را برای X360، PS3 و PC عرضه کرده است. در این مقاله قصد دارم تجربه‌ی خود از این بازی را با شما در میان بگذارم و به بررسی عملکرد استودیوی کانادایی EA Sports بپردازم، پس با من همراه باشید.

پس از اینکه کنسول یا PC خود را روشن کردید و وارد دمو شدید، اولین چیزی که به چشم می‌آید، تغییر فونت نوشتاری بازی می‌باشد که فکر می‌کنم تغییر خوش آیندی باشد. پس از آن متوجه تغییر منوی بازی می‌شوید. طراحی جدید منو به صورتی است که دسترسی به همه‌ی بخش‌ها و مدهای FIFA 14 را برای شما بسیار آسانتر می‌کند و بر خلاف طراحی سال گذشته، نیازی نیست که به دنبال جایی که می‌خواهید بروید، بگردید.

 

اکنون وقت آن رسیده است که تیم خود را انتخاب کنید و به سراغ بخش اصلی یعنی گیم‌پلی بروید. تیم‌هایی که در این دمو حضور دارند عبارتند از:  میلان، بارسلونا، پاریسن ژرمن، دورتموند، تاتنهام، بوکاجونیورز، منچستر سیتی و نیویورک ردبولز. بازی‌ها هم که در ورزشگاه نیو کمپ بارسلونا انجام می‌شوند. تغییری در روش انتخاب بازیکنان و چیدمان سیستم تیم ایجاد نشده است که اندکی ناامید کننده و البته وقت گیر است. با این حال، هنگامی که در بازی دکمه‌ی استارت را فشار دهید، وارد منوی جدیدی می‌شوید که تغییرات خوبی در آن ایجاد شده است. در این منوی جدید می‌توانید ترکیب تیم خود را از بین چند ترکیبی که از قبل قرار داده شده است، به سرعت تغییر دهید، بدون اینکه وارد بخش “مدیریت تیم” شوید، البته از اینجا نمی‌توانید بازیکنان خود را تعویض کنید. اطلاعات بازی‌ نظیر درصد مالکیت توپ، تعداد شوت‌ها و … هم در این منوی جدید قرار داده شده است و مانند منوی اولیه، همه‌ی بخش‌ها در کنار هم هستند و دسترسی به آن‌ها آسانتر است.

 

انیمیشن‌های قبل از مسابقه و انیمیشن‌های وارد شدن بازیکنان به زمین، تغییری قابل توجهی نکرده است و فقط گزارشگری که در نسخه‌ی قبلی هم وجود داشت، به شما خوش آمد می‌گوید و به دیدن بازی دعوتتان می‌کند. البته طراحی تماشاگران و افرادی که در کنار زمین وجود دارند، بهتر از FIFA 13 می‌باشد و مثلا می‌بینید که طرفداران پرچم‌ها و پلاکاردهای تیم محبوب خود را ( در واقع تیمی که در خانه بازی می‌کند) آویزان کرده‌اند. با این حال هنوز راه زیادی برای پیشرفت در این مسیر وجود دارد و امیدواریم که نسخه‌ی نسل بعد بهتر باشد. گزارشگران که در FIFA 13 بسیار خوب بودند، در این نسخه هم خوب هستند و دیالوگ‌های جدیدی دارند، هرچند هنوز هم چندین جمله‌ی قدیمی و تکراری دارند.

بهتر است از حواشی بیرون بیاییم و بپردازیم به اصل مطلب. اولین چیزی که به محض به صدا در آمدن سوت داور توجه شما را جلب می‌کند، کاهش سرعت بازی و کند شدن آن می‌باشد. دلیل این کند شدن، فیزیک بسیار بهبود یافته‌ی FIFA 14 است که به طور موثری همه‌ی بازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به لطف این فیزیک، حرکت بازیکنان بسیار طبیعی‌تر شده است، به نوعی که هر فرد برای حرکت کردن واقعا گام بر می‌دارد، به همین دلیل، برای سرعت گرفتن و توقف، به زمان بیشتری نیاز است. یکی از تاثیرات این تغییر، افزایش فضای کار می‌باشد. به طور کلی علاوه بر اینکه بازی کند شده است، فضای بیشتری هم در زمین دیده می‌شود و راحت‌تر می‌توانید در اطراف گردش کنید. بهبود کنترل و تسلط بازیکنان روی توپ هم در این مورد موثر بوده و باعث شده است بتوانید توپ را بهتر حرکت دهید. همه‌ی این عوامل در کنار یکدیگر باعث شده است که از موقعیت‌ و مالکیت بهره‌ی بهتری ببرید و تاکتیک مورد نظر خود را بهتر اجرا کنید. حال که صحبت از تاکتیک شد، بد نیست به این موضوع هم اشاره بکنم که کنترل نبض مسابقه، کاملا به دست خودتان می‌باشد. می‌توانید بسته به شرایط مسابقه، روند آن را کند کنید و یا اینکه به آن سرعت ببخشید، همه چیز کاملا در اختیار شماست و به سبک بازی کردنتان بستگی دارد. بازیکنان هم به صورت اتوماتیک سعی می‌کنند توپ را سریعا به گردش در آورند و بنابراین کمتر شاهد قطع شدن صحنه مسابقه می‌باشیم.

 

یکی دیگر از تاثیرات این فیزیک تغییر یافته، درگیری بیشتر در وسط زمین می‌باشد.بازی درگیرانه شده است و بازیکنان واقعا بر سر توپ می‌جنگند، مثلا یک بازیکن قدرتی مانند یایا توره، به راحتی می‌تواند با قدرت بدنی خود توپ را جلو ببرد.البته این بازیکنان اندکی کند هستند و مانند اینیستا و یا رویس، عکس العمل‌های سریعی ندارند. در این بین، عملکرد داور بازی در خطا گرفتن و کنترل مسابقه، نسبت به قبل بهتر شده است و مثلا خطا‌های بسیار ریز هم از چشمان تیز بین او دور نمی‌ماند. تنها نکته‌ی آزار دهنده در مورد داوران، جایگیری بد آن‌ها می‌باشد که باعث می‌شود توپ بارها به بدنشان برخورد کند.

 

فیزیک توپ پیشرفت واضحی داشته است و ترکیب آن با سیستم کنترل و حرکت با توپ جدید بازی، باعث شده است نحوه‌ی استفاده‌ی بازیکنان از توپ واقعی‌تر باشد. در هنگام دریبل زدن کاملا متوجه این موضوع می‌شوید، مثلا در سرعت بالا با یک حرکت ساده‌ی بدن می‌توانید حریف را کنار بگذارید و یا اینکه در هنگام محاصره شدن توسط مدافعین، می‌توانید با یک چرخش سریع خود را رها کنید. همه‌ی این کارها با توجه به حرکت منطقی و واقعی توپ امکان پذیر شده است. تاثیر دیگر فیزیک جدید توپ روی پاس دادن، چه زمینی و چه هوایی، و دریافت توپ می‌باشد. کنترلی که در FIFA 14 روی پاس دادن دارید بهتر از نسخه‌ی سال گذشته می‌باشد و تفاوت بین این دو نسخه‌ را در سانترهایی که از جناحین انجام می‌دهید، می‌توانید به راحتی ببینید. دریافت توپ با اینکه در FIFA 13 طبیعی بود، بازهم پیشرفت داشته است و اکنون بیش از پیش به سرعت، قدرت و زاویه‌ی توپ بستگی دارد.

سیستم شوت زدن در FIFA 14 از دو عامل تاثیر می‌پذیرد: یکی سرعت، زاویه و قدرت توپ، و دیگری نحوه‌ی حرکت بازیکن و حالتی که او به توپ ضربه می‌زند، که این دو عامل مستقیما تحت تاثیر فیزیک بسیار خوب بازی می‌باشند. این دو در کنار یکدیگر سیستمی به نام Pure Shot یا شوت خالص را بوجود آورده‌اند که واقعا شوت زدن را لذت بخش می‌کند. در این سیستم، علاوه بر اینکه جهت دهی توپ دقیق‌تر شده است، این امکان فراهم شده است که انواع و اقسام شوت‌ها را روانه‌ی دروازه کنید، از شوت‌های قدرتی روی پا گرفته تا قیچی برگردان و شوت‌های کات‌دار. از آنجایی که سیستم شوت زدن طبیعی می‌باشد، در بعضی مواقع که مثلا توپ با سرعت زیاد حرکت می‌کند و یا پشت بازیکن می‌افتد، امکان ضربه زدن به توپ  از بین می‌رود. به طور کلی شوت زدن در FIFA 14 با اینکه لذت بخش و هیجان انگیز می‌باشد، در عین حال بسیار واقعی است و دیگر شاهد صحنه‌های مضحکی که در نسخه‌های قبلی می‌دیدید، نخواهید بود.

 

پیشرفت قابل توجه دیگر گیم‌پلی، هوش مصنوعی می‌باشد. در زمان حمله، بازیکنان بهتر خط دفاع حریف را تحت فشار قرار می‌دهند و هم‌تیمی‌های شما با حرکت در فضاهای خالی، گزینه‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. از طرف دیگر، در هنگام دفاع کردن، بازیکنان کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند، مثلا سعی می‌کنند فضاهای خالی را پر کنند، عمل آفساید گیری را بهتر انجام دهند و یا مهاجمین خالی را پوشش دهند. یکی از موارد خوب پیشرفت هوش مصنوعی در دفاع، پرسینگ و فشار منطقه‌ای بهتر می‌باشد. هافبک‌ها و در برخی مواقع مهاجمین، کاملا  به طور خودکار به عقب می‌آیند و در کارهای دفاعی شرکت می‌کنند، حتی در هنگام پرتاب از کنار زمین هم بازیکنان سعی می‌کنند به حریف فشار بیاورند. به طور کلی بازیکنان چه در دفاع و چه در حمله، حریف را تحت فشار قرار می‌دهند: در هنگام حمله مدافعین جلو می‌آیند و در هنگام دفاع، مهاجمین و هافبک‌ها به عقب باز می‌گردند.

 

از نظر بصری، FIFA 14 در نسخه‌های نسل حاضر، تفاوت چندانی با FIFA 13  ندارد. با این حال طراحی چهره‌ی بازیکنان بهتر شده است و مثلا چهره‌ی بازیکنان گمنام تیم نیویورک ردبولز هم کاملا شبیه به چهره‌ی واقعی‌شان می‌باشد. سازندگان به جزئیات ظاهری هر بازیکن هم توجه بیشتری کرده‌اند و مثلا برای اولین شاهد خالکوبی برخی از بازیکنان هستیم، هرچند به صورت خیلی محدود. طراحی بدن و نحوه‌ی دویدن هر فرد هم بسیار طبیعی می‌باشد، به نوعی که با دیدن دویدن برخی بازیکنان، مانند گرت بیل، ژاوی یا تیری هانری، می‌توانید به راحتی آن‌ها را تشخیص دهید.

با اینکه سازندگان تغییرات بسیار بزرگی ایجاد نکرده‌اند و حال و هوای کلی بازی شبیه به نسخه‌ی سال گذشته می‌باشد، FIFA 14 هویت نسبتا تازه‌ای دارد که آن را از FIFA 13 کاملا متمایز و برتر می‌کند. همه چیز طبیعی‌تر و واقعی‌تر شده است، از راه رفتن بازیکنان گرفته تا جهش‌های سریع دروازبانان.  EA Sports با FIFA 14 اندکی به شبیه سازی یک فوتبال واقعی نزدیک‌تر شده است و آن‌ها این کار را با برطرف کردن اشکالات نسخه‌ی قبلی انجام داده‌اند. با این وجود، هنوز هم راه برای پیشرفت وجود دارد و امیدواریم نسخه‌ی نسل بعد گام بلندتری رو به جلو بردارد.

نظرت چیه؟
باریکلا!
0%
خوب بود!
0%
بد نیست!
0%
که چی؟
0%
اشتباه!
0%
درباره نویسنده
ashkan

شما باید ورود نظر بگذارید