مصاحبه
بخوانید
مصاحبه با راسپینا | توسط بازی‌نما
0

مصاحبه با راسپینا | توسط بازی‌نما

نوشته A M I N۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۴:۰۵

در صنعت نوپا و رو به رشد بازی‌سازی ایران، هر از گاهی در میان انواع و اقسام عناوین مختلف یک یا چند عنوان متفاوت به چشم میخورند، عناوینی که در تلاش هستند تا از سطح بازی‌سازی داخلی فراتر رفته و گامی به سوی نزدیک شدن به استاندارد‌های جهانی بردارند. ارتش‌های فرازمینی (E.T. Armies) یک مثال کامل از این دسته عناوین است، عنوانی که در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران با نمایش نخستین تریلر از گیم‌پلیش توانست توجه جمع کثیری از گیمرهای ایرانی را به خود جلب کند و نشان دهد که صنعت بازیسازی ایران ظرفیت ساخت چنین بازی‌های با کیفیتی را داراست.

در این راستا تصمیم گرفتیم با استودیو راسپینا سازنده ارتش‌های فرازمینی مصاحبه‌ای ترتیب دهیم تا زمینه آشنایی بیشتر شما با این عنوان را فراهم کند. خوشحال میشویم ما را تا پایان این گفتگو همراهی کنید.

 

 

 

بازینما : اگر میشه خودتون رو معرفی کنید و توضیح بدید در پروژه ساخت ارتش‌‌های فرازمینی چه مسئولیتی به عهده دارید.
آریا اسرافیلیان : عرض سلام و ادب خدمت شما و خوانندگان محترم سایت بازینما. بنده آریا اسرافیلیان هستم، مدیر پروژه‌ی بازی ارتشهای فرازمینی. ساخت سینماتیکها و افکتهای بصری رو هم در این پروژه به عهده دارم.

بازینما : ایده ابتدایی ارتش‌‌های فرازمینی چگونه شکل گرفت و از چه عناوینی در ساخت این عنوان الهام گرفتید ؟
آریا اسرافیلیان : قبل از شروع پروژه‌ی بازی ارتشهای فرازمینی، سعی و خطاهایی در سبک Hack&Slash داشتیم و بازی اکشن ادونچر تعهد سیاه رو تعریف کردیم و فاز پیش تولیدش هم انجام شد که حاصلش تکنیکال دمویی بود که تریلرش رو مهر ماه سال 90 نمایش دادیم. پروژه تعهد سیاه به دلیل عدم تامین اعتبار کافی و حجم بالای کار تو همون مرحله متوقف شد. بعد از اون تصمیم به ساخت بازی تو سبک تیراندازی اول شخص گرفتیم تا بتونیم تواناییهامونو به بهترین شکل به نمایش بگذاریم.
در مرحله‌ی پیش‌تولید، اکثر بازیهای معروف این سبک بررسی شدند، از جمله اونها میشه به کیل زون، کرایسیس، بتلفیلد، کال آو دیوتی و… اشاره کرد. این امر در طول اجرای پروژه نیز ادمه داشت. سعی کردیم بهترین و جذابترین نکات رو استخراج کنیم و اونهایی که قابل اجرا بودند رو در قالب طراحی خودمون تو پروژه رعایت کنیم تا در همینه زمینه ها استانداردسازی لازم انجام شه.

بازینما : امکانش هست کمی بیشتر از جزئیات داستان بازی برای ما بگویید ؟
آریا اسرافیلیان : ابتدای کار که رو بحث سناریو تمرکز داشتیم می‌خواستیم جنگ ستیزی و صلح جویی و به عبارت دیگه نفرت از جنگ رو تو بازی بگنجونیم. جنگهای آینده‌ی بشر رو تصور کردیم که زمین رو به سمت نابودی میبره و کشف و بهره برداری از منابع انرژی جدید خارج از این کره‌ی خاکی تعیین‌کننده‌ی ادامه ی حیات خواهد بود. عاملی که طرد شده ها مدتها در رویای دستیابی بهش بودن و با تجهیز ارتشی از زمین ویران خارج میشن و به سیاره هایی که این منابع رو دارن حمله میکنن.
بازیکن در نقش یک سرباز ایرانی در قالب گروهی کنار سایر گروه ها برای دفاع از منابع ایران اعزام میشه و با پیشروی در مراحل به پالایشگاهی میرسه که در تسخیر دشمنه. روایت داستان به گونه ای هست که گیم پلی رو جذاب تر میکنه و بازیکن رو بیش از پیش درگیر جنگها میکنه.

بازینما : میشه گفت یکی از نکات مثبت ارتش‌‌های فرازمینی که باعث جلب توجه این عنوان در بین گیمرهای ایرانی شد گرافیک فوق‌العاده این بازی هست، میشه درباره موتورگرافیکی و چگونگی طراحی بازی بوسیله آن توضیح دهید ؟

آریا اسرافیلیان : ما از موتور UDK استفاده می‌کنیم که نسخه‌ی رایگان Unreal Engine 3 هست و تنها فرقش اینه که سورس کد نداره. آنریل در زمینه گرافیک، سینماتیک، سیستمهای ذره‌ای، طراحی مراحل و… ابزارهای خوبی رو ارائه میده که سعی کردیم از این پتانسیل بهره برداری خوبی داشته باشیم که خداروشکر با بازخوردهای خوب مخاطبین عزیز مواجه شدیم.
یکی از نقاط قوت گرافیک ارتش های فرازمینی علاوه بر جلوه های بصری و نورپردازی، بخش مدلسازی کار هست که تحقیقات زیادی روش انجام شده و از آخرین تکنیکها و روشهای مدلسازی بازی بهره بردیم و نتیجه این تلاشها در بازی قابل مشاهده است.

بازینما : بازی دارای مد آنلاین نیز است ؟
آریا اسرافیلیان : در حال حاضر خیر. تمرکز تیم رو بخش تک نفره است تا بتونیم تا آخر پاییز تولید فنی بازی رو به اتمام برسونیم. اما در ادامه احتمال ارائه DLC، Expansion Pack و مد آنلاین وجود داره.

 

 

بازینما : میتونید کمی درباره تجهیزات جنگی در بازی از قبیل تنوع سلاح‌ها و … برایمان بگویید ؟
آریا اسرافیلیان : نسبت به حجم مراحل، دشمنان و.. تعداد 5 سلاح باری بازیکن در نظر گرفتیم. به همراه یک سلاح ویژه که در بعضی از مراحل خاص بازی قابل استفاده است. تجهیزاتی از قبیل نارنجک، C4، ابزار هک کردن درها و… نیز برای بازیکن در نظر گرفته شده است.
برخی از این قابلیت ها در روند پیشروی در بازی به کار گرفته می‌شوند.

بازینما : وقایع بازی در نقاط مختلف جهان اتفاق خواهد افتاد یا فقط در یک مکان خواهد بود ؟

آریا اسرافیلیان : در بخش توضیح داستان اشاره‌ای به این موضوع داشتم که بازی در سیاره‌ای دیگه اتفاق میافته. محیطهای نو و متنوع رو برای بازیکن در نظر گرفتیم. از صحرا تا پالایشگاه. تلاشمون این بوده تا اتمسفری جدید رو در این سبک بازیها ایجاد کنیم.

بازینما : آیا قصد ادامه دادن عنوان “ارتش‌‌‌های فرازمینی” و تبدیل آن به یک فرانچایز و سری را دارید ؟

آریا اسرافیلیان: تصمیم گیری در این مورد بستگی به استقبال مخاطبین از نسخه اول بازی داره، فرنچایز کردن بازی دور از ذهن نیست. تصمیم داریم تا وارد دنیای بازیهای آنلاین شیم و برنامه‌ریزیهایی هم انجام دادیم. باید دید تا چه طور میشه این بازیها و سبکها رو کنار هم قرار داد و پروژه هارو پیش برد.

بازینما : علاوه بر نمایشگاه بازیهای رایانه‌ای تهران، ارتش‌‌های فرازمینی در E3 امسال نیز حضور داشت، استقبال و بازخورد مخاطبان را چگونه ارزیابی کردید ؟
آریا اسرافیلیان : با حمایت پلیرهای ایرانی که جا داره ازشون واقعا تشکر کنیم تونستیم جواز حضور در میان 10 بازی مستقل برتر حاضر در نمایشگاه E3 رو کسب کنیم. تریلرها و تصاویری از بازی رو برای خبرنگارانی که برای مصاحبه مراجعه کرده بودند و همچنین برای بازدیدکننده هانمایش دادیم و همگی به این مطلب اشاره داشتند که کیفیت کار کاملا استاندارد بازیهای روز رو رعایت کرده و این رو برای یک تیم هفت نفره جوان که اولین کار خودشون رو ارائه میدن نکته بزرگی تلقی کردند. این برای ما واقعا باعث افتخاره که تونستیم صنعت بازیسازی ایران رو به این شکل معرفی کنیم و همه تلاشمون رو انجام میدیم تا بتونیم این روند همچنان ادامه داشته باشه.

بازینما : زمینه انتشار ارتش‌‌های فرازمینی در خارج از کشور نیز فراهم شده است ؟

آریا اسرافیلیان : مدتی است مذاکراتی با ناشرین بازی خارج از کشور انجام میدیم، تحریم ها مقداری دستمون رو می بنده. این روند رو ادامه میدیم اما انتشار بازی روی شبکه استیم (Steam) به عنوان راه حل جایگزین هم در برنامه وجود داره.

 

 

 

 

بازینما : در آینده قصد انتشار بازی‌هایتان بر روی کنسول‌ها را نیز دارید ؟
آریا اسرافیلیان : در حال حاضر نیز این قصد را داریم! اما عدم دسترسی به کیتهای توسعه و لایسنس انجین آنریل برای پورت کردن بازی روی کنسولها به دلیل هزینه های بالا و مشکل برقراری ارتباط به دلیل تحریم ها این مسئله را بسیار سخت می‌کند. در آینده شرایط بهتری برای این موضوع برقرار خواهد شد و حتما پیگیر آن خواهیم بود.

بازینما : به عنوان یک بازی‌ساز ایرانی، با چه مشکلاتی در حین ساخت ارتش‌های فرازمینی مواجه شدید ؟

آریا اسرافیلیان : مشکلات اقتصادی همیشه گریبان گیر تولید کنندگان بازی در ایران بوده و هست و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.اما با وجود تمامی مشکلات، ریسک تولید شکسته شده و در اواخر مراحل ساخت بازی به سر می‌بریم. از این پس دغدغهاصلی، نشر بازی خواهد بود. حمایت مخاطب نیز بدون شک مهمترین عامل جلوبرنده‌ی آینده‌ایبهتر برای این صنعت تو کشوره که امیدواریم این اتفاق بیافته.

بازینما : سطح پیشرفت دیگر بازیسازان ایرانی و استقبال جامعه گیمران ایران از بازی‌های ساخت داخل را چگونه ارزیابی میکنید ؟

آریا اسرافیلیان : فکر میکنم تو مدت کمی که بازی سازی تو ایران انجام میشه، با توجه به محدودیتها، تحریمها و منابع مالی بسیار محدود باز هم حرکتهای خوبی در این زمینه انجام شده و روز به روز نگاه گیمرای ایرانی به تولیدات داخل بهتر میشه. باید همه در کنار هم تلاش کنیم تا این روند ادامه پیدا کنه تا تولیدات ایرانی مقبولیت کافی در داخل کشور پیدا کنن تا بشه بعد از اون برای بازارهای جهانی خیز برداشت.

بازینما : و در پایان، آیا صحبتی با طرفداران و خوانندگان این مصاحبه در سایت بازینما دارید ؟

آریا اسرافیلیان : از همه دوستانی که از فعالیت شرکت راسپینا حمایت می‌کنند و بزرگترین و موثرترین قدم رو برای موفقیت این پروژه برمیدارن صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم تا محصول نهایی جواب بخش کمی از این محبتها رو بده.
از شما هم تشکر می‌کنم که زحمت خبر رسانی رو می‌کشین.
موفق باشین.

بازینما : با تشکر از پاسخگویی شما به سوالات ما، برایتان آرزوی موفقیت میکنیم.

 

 
 

 

نظرت چیه؟
باریکلا!
86%
خوب بود!
0%
بد نیست!
0%
که چی؟
0%
اشتباه!
14%
درباره نویسنده
A M I N

شما باید ورود نظر بگذارید