PC
بخوانید
Splinter Cell: Blacklist | از غرب تا شرق با سم فیشر
0

Splinter Cell: Blacklist | از غرب تا شرق با سم فیشر

نوشته ashkan۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۶

Splinter Cell: Blacklist بیشترین راه‌های سگ کشی در بازی‌های کامپیوتری را ارائه می‌دهد. می‌توانید از بلندی روی آن‌ها پریده و گردنشان را بشکنید، می‌توانید با شک الکتریکی آن‌ها را کباب کنید، با گاز خواب آور بیهوششان کنید، یا با چاقوی خود گلویشان را ببرید و در صورتی که به شما حمله کنند، می‌توانید با حرکتی سریع آن‌ها را از روی شانه‌ی خود به هوا پرتاب کنید، و البته همه‌ی این کارها با انیمیشین‌هایی زیبا و دیدنی انجام می‌شوند.

نه اشتباه نکنید، یوبی‌سافت هیچ مشکلی با سگ‌ها ندارد. حق انتخاب بازیکنان در هنگام مواجه با سگ‌ها نشان دهنده‌ی این است که Splinter Cell پس از نسخه‌ی سال 2010، به آمادگی جامع بهتری رسیده است. Convicton یک مخفی کاری خطی بود که از مکانیکی کلیشه‌ای و نسبتا آشنا در گیم‌پلی‌اش استفاده می‌کرد، چیزی که از انباشته شدن 11 سال تجربه و انتشار 4 نسخه بدست آمده بود. مسلما خیلی از آن‌ها در Blacklist هم وجود دارد: بدن دشمنانتان را تکان خواهید داد، با مراحلی که چندین راه دارند درگیر خواهید شد، از نیروی غیر کشنده استفاده خواهید کرد و برای اولین بار پس از هفت سال، در بخش چندنفره می‌توانید در نبرد جاسوسان در مقابل مزدوران شرکت کنید( در این مورد بعدا بیشتر توضیح می‌دهم).

 

ساختار باز و آزادی عملی که یوبی‌سافت نقشه‌ی آن را ریخته است فراتر از برخورد شما با سگسانان است. بخش تک نفره، Co-Op و چند نفره همگی در Paladin One ناوهوایی ویژه‌ی Fourth Echelon (چیزی شبیه Helicarrier فیلم Avengers) که به قول مهندس جدید تیمتان، Charlie Cole، باعث خجالت نیروی هوایی آمریکا می‌شود، در کنار یکدیگر جمع می‌شوند.

این ناوهوایی جایگزین منوی اصلی بازی شده است و عملکردی شبیه Normandy عنوان Mass Effect دارد: می‌توانید روی عرشه گشتی بزنید و با اعضای تیم صحبت کنید، به درمانگاه سربزنید تا توانایی‌های خود را آپگرید کنید، اسلحه‌های مورد نیازتان را از کمد خود بردارید و حتی می‌توانید خود Paladin One را هم ارتقا دهید، برای ساخت اسلحه‌های جدید کارگاه‌ بسازید و یا اینکه سنسورهای موجود را افزایش دهید تا در حین مراحل دشمنان را بهتر شناسایی کنید.البته طراحی Paladin One به گونه‌ای است که انگار در نقطه‌ای از بازی مورد حمله قرار می‌گیرد، نقاط کاورگیری مناسب و سلول‌های بزرگ در پشت این ناوهوایی چنین شکی را تقویت می‌کند.

برای آغاز مراحل وارد اتاق جنگی می‌شوید که دارای تبلتی با تکنولوژی پیشرفته است و به صورت میزی بزرگ در وسط اتاق قرار گرفته است. بر روی نقشه‌ی LED کره‌ی زمین ماموریت‌های پراکنده‌ای وجود دارد که هرکدام مربوط به بخش خاصی (تک نفره، Co-Op و چند نفره) می‌باشد و فرقی ندارد که از چه جایی مراحل را آغاز می‌کنید.

یکی از مراحلی که نشان داده شده است، شما را درست به وسط کانال انگلستان وارد می‌کند، ماموریتی که سم فیشر به تنهایی باید آن را انجام دهد. در اواسط شب، در حالی که باران بشدت می‌بارد و امواج کف آلود در زیر نور ماه به پایه‌ی دژی که در نزدیک دریا قرار دارد ضربه می‌زنند، در قلعه‌ای ساحلی فرود می‌آیید. این صحنه شباهت بسیار زیادی به ابتدای Chaos Theory دارد و هر چه در مرحله پیشتر می‌روید شباهت‌ها بیشترهم می‌شوند. هدف سم ساده است: باید سه نقطه اطلاعاتی حساس را هک کند. این سه نقطه در فضایی غیر خطی پراکنده‌اند که می‌توانید به هر ترتیبی که خواستید سراغ آن‌ها بروید. برای هک کردن هر یک از این نقاط نیز باید پازل‌های خاصی را حل کنید.

 

 

 یکی از این نقاط، برای مثال، در اتاقی لوکس و تجملاتی قرار دارد که با لیزرهای قرمزی محافظت می‌شود و برای رسیدن به جای مورد نظر باید از آن‌ها جاخالی دهید. برای رسیدن به هدف چندین حق انتخاب برای شما وجود دارد: می‌توانید با حرکاتی زمان بندی شده از بین لیزرها عبور کنید، از روی دیواری بپرید و از طریق حمام به آن برسید، یا اینکه از بیرون با آویزان شدن از لبه‌ی دیوار در حالی که باد و بوران بشدت زوزه می‌کشند به آن برسید. نقطه‌ی دیگر در وسط حیاط دایره‌ای بزرگی قرار دارد. در اینجا نیز از سه مسیر پیش رو یکی را می‌توانید برگزینید: از سمت چپ بروید و با آویزان شدن از هلیکوپتری که وجود دارد پشت سر نگهبان فرود بیایید و او را از پا درآورید( می‌توانید او را بکشید یا اینکه فقط بیهوشش کنید)، همچنین می‌توانید از سمت راست رفته و یا اینکه از وسط حیاط و با قرار گرفتن در سایه‌ها عبور کنید، البته هر راهی را که انتخاب می‌کنید باید کاملا مراقب باشید چراکه کوچکترین هشداری باعث شکست خوردن ماموریت می‌شود.

فیشر در حین ماموریتش برای کسب اطلاعات دشمنان را بازجویی نمی‌کند، با وجود دشمنانی که مدام صحبت کرده و اطلاعات را یکی پس از دیگری فاش می‌کنند نیازی به انجام این کار نیست. یکی از مواردی که در این مرحله بشدت توی ذوق می‌زند، صداگذاری NPCها است. در این مرحله دشمنان شما بریتانیایی هستند اما کاملا مشخص است که صداگذاری توسط عده‌ای آمریکایی انجام شده است که تصور می‌کنند با گفتن “Bloody ‘ell” )اصطلاحی بریتیش به معنی ملعون یا لعنتی) و صحبت در مورد آب و هوا می‌توانند به مخاطبین بقبولانند که آن‌ها بریتیش هستند. حتی برای اینکه این حس بریتانیایی بودن را تقویت کنند، در اتاق‌ها قالی‌هایی باکیفیت پهن کرده‌اند و در جایی صدای موسیقی اپرا هم به گوش می‌رسد! واقعا چنین کاری از یوبی‌سافت بعید است.

 

 

Splinter Cell همیشه طنز تیره‌‌ای داشته است، و این حالت را می‌توان به وضوح در Blacklist هم دید. برای مثال هنگامی که سم فیشر با سگی مواجه می‌شود، Anna Grimsdottir، هماهنگ کننده‌ی او در گروه، به سم می‌گوید: ” فایل‌های من می‌گویند که از نژاد خالصی است.” و سم پس از کشتن سگ با خشکی خاصی جواب می‌دهد: ” فکر کنم باید فایلت را آپدیت کنی.” به نظر می‌رسد اعضای یوبی واقعا با سگ‌ها مشکل دارند!

در Conviction حس می‌شد که بازی در حرکت و جنب و جوشی همیشگی گیر کرده است، اما برخلاف آن، در Blacklist با استفاده از تبحر و تخصص ویژه‌ی فیشر در عملیات‌های میدانی، می‌توانید سرعت بازی را خودتان کنترل کنید و تصمیم بگیرید برای رسیدن به مقصدتان چه موقع و چگونه حرکت کنید. با این حال، همه‌ی مراحل تا این حد آزاد نیستند. یکی از مراحل دیگری که نشان داده شده است در شهر بنغازی لیبی جریان دارد، در اینجا گیم‌پلی سریع، خشن وخطی است و به صدا در آمدن زنگ خطر تاثیری در ماموریت شما ندارد.

در این مرحله باید قاچاقچی اسلحه Andriy Korbin را نجات دهید. کوربین را از Conviction می‍‌‌شناسید، در آنجا دختر سم را دزدیده بود. راه رسیدن به کوربین در این مرحله کاملا هموار و خطی است: باید از راهروهایی زنگ زده، سقف‌هایی پوشیده با برزنت و چند ایست بازرسی عبور کنید تا به او برسید. در اینجا حق انتخاب زیادی ندارید و مثلا می‌توانید به جای اینکه از در وارد شوید، از لبه‌ای بالا رفته و به جایی که می‌خواهید برسید.

 

 

Blacklist در برخی مراحل از سرعت سنجیده و معقول Chaos Theory پیروی کرده است ولی در مراحلی که مانند Conviction شما را با اکشن-مخفی کاری‌ای سریع، خشن و نفس گیر درگیر می‌کند، به اوج لذت و هیجان می‌رسد. تنوع مراحل به Blacklist هویتی منحصر به فرد داده است و آن را از یکنواختی و کسل کنندگی رهانیده است.

در یکی از بخش‌های هیجان انگیزی که نشان داده شده است، پلیس مردم را از خانه‌هایشان بیرون می‌آورد و در راهرویی که تیکه پاره‌های روزنامه‌ها در آن پراکنده شده است، جای می‌دهد. در این مرحله، سم در بین آپارتمان‌های خالی به سرعت حرکت می‌کند و در آن‌ها مخفی می‌شود، سپس از پشت یک ماشین لباس شویی مردی را با چاقو از پا در می‌آورد، از پنجره‌ی طبقه‌ی چهارم ساختمانی آویزان می‌شود و مرد دیگری  را به بیرون پرت می‌کند تا به کام مرگ فرو رود. سپس از پنجره وارد ساختمان می‌شود و مردی را گروگان می‌گیرد و بعد دوستان او را نشانه گذاری کرده و یکی یکی به قتل می‌رساند. چنین مراحلی واقعا آدرنالین خونتان را بالا می‌برد و شما را میخکوب می‌کند.

در بعضی مراحل VIPهایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای پول دستگیر کنید. در این هنگام آن را برای ماموران دیگر Fourth Echelon نشانه گذاری می‌کنید و به ماموریت خود ادامه می‌دهید. کاملا واضح است که باید VIP را زنده نگه دارید.

بعضی از طرفداران سنتی Splinter Cell ممکن است مستقیم بودن مراحلی مانند بنغازی را پایبند به اصول و قواعد قدیمی بازی نیابند، اما مراحل بازی، جزئیاتی بسیار بیشتر از آنچه که در بار اول به چشم می‌آید دارند. برای مثال چالش‌هایی که فقط به صورت Co-Op باید گذرانده شوند را در نظر بگیرید. در برخی مراحل درهایی وجود دارد که فقط با داشتن یک همکار می‌توانید وارد آن شوید. همچنین لپ‌تاپ‌هایی مخفی وجود دارد که Fourth Echelon بابت آن‌ها پول خوبی می‌دهد، یا نقاطی وجود دارد که با دیدن آن‌ها می‌توانید از دشمن اطلاعاتی کسب کنید و در عین حال Concep Art‌های بازی را هم آزاد کنید. قطعا مراحل جزئیات دیگری هم خواهند داشت که هنوز به نمایش درنیامده‌اند و در نسخه‌ی نهایی بازی با آن‌ها مواجه خواهیم شد.

پول در بازی به صورت وجه رایج یکسانی وجود دارد. بازیکنان در سه بخش مختلف بازی طلا دریافت می‌کنند که می‌توانند با آن لوازم خود را آپگرید کنند، لباس‌های ویژه ( شامل کفش، دستکش، جلیقه ضد گلوله وغیره)، ابزارها( برای مثال شوکرهای مجاورتی یا ابزارک‌های تولید کننده صدا)، عینک‌ها(عینک ردیاب صوتی و عینک ردیابی اثرپا)، سلاح‌های مختلف و بسیاری از وسایل دیگر را بخرند. همه‌ی وسایلی که خریداری می‌کنید در سه بخش مختلف بازی قابل استفاده خواهند بود.

یکی از بخش‌های آنلاین بازی Spies Vs. Mercs ( جاسوسان علیه مزدوران) نام دارد. این بخش به صورت سه به سه بازی می‌شود و سلاح‌ها و ابزاری که در آن استفاده می‌کنید جدا از بخش‌های دیگر می‌باشد. Spies Vs. Mercs گیم‌پلی‌ای سریعتر و غیرواقعی‌تر دارد: می‌توانید سرنگ‌هایی به خود تزریق کنید تا تندتر حرکت کنید، لباس‌هایی بپوشید که مانع از علامت خوردن(tag)  شما می‌شود و حتی می‌توانید تقریبا نامرئی شوید!

در یکی از مراحلی که از این بخش نمایش داده شده است، جاسوسان باید سه پایگاه داده را هک می‌کردند درحالی که مزدوران 5دقیقه وقت داشتند تا جلوی آن‌ها را بگیرند. چیزی که در ادامه اتفاق می‌افتد یک قتل عام است. جاسوسان با استفاده از ردیاب صوتی، مزدوران را از بین دیوارها پیدا می‌کردند و سپس از پشت به راحتی آن‌ها را می‌کشتند. استفاده از بمب‌های دودزا نیز برای جاسوسان بسیار کارآمد بود به طوری که آن‌ها با استفاده از اغتشاش پیش آمده سریعا حمله می‌کردند و دشمن را از بین می‌بردند. از طرف دیگر، مزدوران کاملا سنگین بودند و بسیار آرام حرکت می‌کردند.

 

 

 کاملا مشخص است که موتور بازی در این بخش توازن دقیقی ندارد و به خوبی بخش‌های دیگر عمل نمی‌کند. نکته‌ قابل توجه دیگر در بخش Spies Vs. Mercs این است که دوربین برای جاسوسان سوم شخص است در حالی که برای مزدوران اول شخص. چنین حالتی باعث به هم خوردن تعادل و برابری می‌شود. نمونه ای از این نا برابری این است که برای دویدن با مزدوران باید دکمه‌ی A(در نسخه‌ی X360) را نگه دارید و در این صورت عملا نمی‌توانید با استفاده از آنالوگ سمت راست اطراف خود را ببینید. کاملا مشخص است که این بخش دچار مشکلاتی است که البته به نظر قابل حل می‌آیند. در کل Spies Vs. Mercs بسیار جذاب و هیجان انگیز است و با داشتن نقشه‌هایی که از بیمارستانی در بیروت تا پناه‌گاهی در قطب جنوب را شامل می‌شود و همچنین استفاده از ابزارهای پیچیده و جالب، ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند.

Splinter Cell: Blacklist آمیزه‌ای از نسخه‌های قبلی است که نوآوری‌هایی را نیز به همراه دارد. حس تعلیق و مخفی کاری موجود به همراه راه‌های متنوع برخی مراحل از Chaos Theory گرفته شده است در حالی برخی ماموریت‌های دیگر کاملا اکشن و پر زد و خورد می‌باشد. برخی مراحل شما را به یاد سم قدیمی می‌اندازد، مراحلی که باید در سایه‌ها مخفی شوید و به آرامی در لنگرگاهی تاریک پیش بروید اما در ماموریت‌های دیگر، سم فیشری جدیدتر را می‌بینید که در دهکده‌ای دورافتاده در خاورمیانه، در روز روشن با سروصدای زیاد، دشمنانش را ازپا در می‌آورد. با این حال، نکته‌ی مهم این است که هر دو سم آشنا به نظر می‌رسند و هردو به اصول Splinter Cell پایبند هستند.

 

 

Splinter Cell: Blacklist که توسط استودیو‌های شانگهای و تورنتوی یوبی‌سافت ساخته می‌شود، اواخر مرداد ماه سال جاری برای X360،  PS3، PC و WiiU منتشر خواهد شد.

نظرت چیه؟
باریکلا!
100%
خوب بود!
0%
بد نیست!
0%
که چی؟
0%
اشتباه!
0%
درباره نویسنده
ashkan

شما باید ورود نظر بگذارید